A l’Hipàtia, ciència en directe: eclipsi parcial de Sol

Aquest proper Divendres 20 de març 2015 des de Catalunya es podrà observar un dels eclipsis parcials de Sol més importants del segle, doncs l’ocultació visible a Lliçà serà d’entorn el 65% de la superfície solar.

eclipsi1

A l’Hipàtia no ens ho perdrem!

Instruccions de seguretat

1. El Sol NO es pot observar de forma directa, ni que sigui només un instant, a ull nu, amb ulleres de Sol, radiografies, paper d’alumini, etc. El risc de lesions oculars és molt alt. Tots els alumnes han estat convenientment conscienciats del perill que suposa l’observació de l’eclipsi sense la protecció adequada.
  2. Tots els alumnes han tingut l’oportunitat d’adquirir unes ulleres amb filtre Milar de la casa Baader per a l’observació del fenòmen. És l’únic mitjà disponible i autoritzat per a l’observació directa del Sol durant l’eclipsi. Els que hagin adquirit les ulleres les han d’utilitzar de tal manera que els dos ulls quedin perfectament protegits pels filtres. Els que no han adquirit les ulleres podran observar el fenòmen de forma indirecta per projecció sobre un full blanc.
  3. Es pot observar el fenòmen de forma segura per projecció utilitzant el principi de la cambra fosca: es pot fer un petit forat amb una agulla en una cartolina negra i projectar la llum que passa pel forat sobre una cartolina blanca situada al darrera.

El Departament de Ciències muntarà un telescopi reflector Schmidt-Cassegrain de 235 mm de diàmetre i muntura equatorial per a l’observació en directe amb filtre solar Baader i intentarà gravar el fenomen amb un telescopi refractor de 80 mm de diàmetre i una càmera astronòmica CCD muntats en paral·lel a la mateixa muntura.

Els alumnes també podran observar el fenomen amb les seves ulleres de protecció amb filtre de Baader i per projecció amb cambra fosca.

eclipsi2

Inici: 9:11  Màxim: 10:16   Final: 11:27