Sunsi Móra students practice English with a chatbot and reflect on Artificial Intelligence

This week our 3rd ESO students have chatted online with an American language teacher who talks with students about their interests and hobbies and at the same time corrects their grammatical errors.

This is not an actual teacher but a virtual recreation, brought to conversation, if not quite life, by sophisticated chatbots on a website called Character.AI, which uses artificial intelligence to understand and generate human-like language.

With this AI bot, founded by two former Google researchers, students could have picked almost anyone, live or dead, real or imagined, to chat with. At Character.AI, which emerged this summer, users can chat with reasonable facsimiles of everyone, from Queen Elizabeth or William Shakespeare to Billie Eilish or Elon Musk.

In this AI project, carried out in the subject Social Studies in English, our students have ended up analyzing the potentials and dangers of chatbots and AI. On the one hand, there are many ways these tools could be used in the classroom (The teaching blog Ditch That Textbook has worked on a list of possible uses for ChatGPT.) On the other hand, because these bots learn their skills from data posted to the internet by real people, they often generate untruths, hate speech, biases and toxic information.

Like it or not, tools like ChatGPT and Character.ai are here to stay, and today’s students will graduate into a world full of conversational A.I. programs. At Sunsi Mora, students are learning to accept the flaws of chatbots and develop a healthy distrust of what they say in order to work alongside them. As Kevin Roose argues in a New York Times news  article, “to be good citizens, they’ll need hands-on experience to understand how this type of A.I. works, what types of bias it contains, and how it can be misused and weaponized”.

See other Sunsi Mora Social Studies projects here.

Our CLIL projects work on a range of topics and perspectives in hopes of promoting constructive debate about consequential questions.

Key words: Artificial Intelligence; AI; ChatGPT in the classroom; character.ai; Social Studies in English, citizenship, CLIL

Els alumnes del Sunsi Móra practiquen l’anglès amb un chatbot i reflexionen sobre la Intel·ligència Artificial

Aquesta setmana els nostres alumnes de 3r d’ESO han xatejat en línia amb un professor de llengua nord-americà sobre els seus interessos i aficions mentre corregeix errors gramaticals.

No es tracta d’un professor real, sinó d’una recreació virtual que conversa a través de sofisticats robots de xat en un lloc web anomenat Character.AI, que utilitza la intel·ligència artificial (AI) per entendre i generar un llenguatge semblant al de l’ésser humà.

Amb aquest bot d’IA, fundat per dos antics investigadors de Google, els estudiants podrien haver escollit gairebé qualsevol persona -viva o morta, real o imaginada- per xatejar. Amb Character.AI, que va sorgir aquest estiu, els usuaris poden xatejar amb facsímils raonables de tot tipus de personalitats, des de la reina Isabel o William Shakespeare fins a Billie Eilish o Elon Musk.

En aquest projecte d’Intel·ligència Artificial, realitzat a l’assignatura de Ciències Socials en anglès, els nostres alumnes han acabat analitzant les potencialitats i perills dels chatbots i la IA. D’una banda, hi ha moltes maneres d’utilitzar aquestes eines a l’aula (El bloc didàctic Ditch That Textbook ha publicat una llista de possibles usos del ChatGPT a l’aula). D’altra banda, perquè aquests robots aprenen les seves habilitats a partir de les dades publicades a Internet per persones reals, sovint generen mentides, discursos d’odi, biaixos i informació tòxica. Els alumnes han analitzat notícies en llengua anglesa per a ser conscients, també, d’aquests perills.

Ens agradi o no, eines com ChatGPT i Character.ai han arribat per quedar-se, i els estudiants d’avui es graduaran en un món ple de programes d’IA conversacional. Al Sunsi Mora, els estudiants aprenen a acceptar els defectes dels chatbots i desenvolupen una desconfiança sana del que diuen per treballar amb aquestes eines. Com argumenta Kevin Roose en un article al New York Times, “per ser bons ciutadans, necessitaran experiència pràctica per entendre com aquest tipus d’IA funciona, quins tipus de biaix conté i els mals usos que poden tenir”.

Consulteu altres projectes CLIL del Sunsi Móra aquí.

Els nostres projectes CLIL treballen una varietat de temes i perspectives amb l’esperança de promoure un debat constructiu sobre qüestions d’actualitat.