Vincles amb l’entorn

Projecte d’aprenentatge i servei Vincles amb l’entorn

El projecte neix en el curs 2011-12 quan un equip impulsor va iniciar el projecte de convivència. Una diagnosi prèvia va posar de manifest la necessitat de millorar la relació amb l’entorn. Aquest és l’objectiu principal del nostre projecte. L’alumnat participa, de manera activa,  de la vida social del municipi i del propi centre. Amb la possibilitat de reprendre un vincle ja establert entitats diverses del municipi de titularitat municipal.

Podeu veure un resum del projecte en vídeo realitzat pel programa El Vallès Educa de Televisió del Vallès, enregistrat durant el curs escolar 2015-16.

Altres centres o entitats que participen en el projecte:

Escola Els Vinyals (Lliçà de Vall)

Escola Les Llisses (Lliça de Vall)

Escola Bressol Els Ninots (Lliçà de Vall)

Regidoria de Cultura i Festes de l’Ajuntament de Lliçà de Vall

Escola d’Adults (Lliçà de Vall)

Kaliu Casal de Joves (Lliçà de Vall)

Edat, nivell escolar i àmbit educatiu dels participants:

Alumnat de tota l’ESO. La matèria es realitza a la franja de la matèria “Valors ètics” que es combina amb la matèria opcional de religió. Hi participen, per tant, el 90% de l’alumnat del centre.

Característiques de les persones destinatàries del servei

Cada any es dissenyen els grups i les activitats que es duran a terme durant l’any. Els alumnes es divideixen en grups i participen de les diferents propostes.

A tall d’exemple, citem algunes de les activitats que realitzen els alumnes amb diferents entitats.

Escola Els Vinyals i Escola Les LlissesEn aquesta activitat l’alumnat anirà a l’Escola del seu municipi per realitzar la lectura amb l’alumnat de  primària. Es fan tasques setmanals de suport a l’estudi.

Escola d’adultsEn aquesta activitat l’alumnat fa suport a l’estudi de les persones usuàries de l’escola d’adults que fan dos dies a la setmana classes al nostre institut.

Escola Bressol Municipal Els NinotsL’alumnat de 4t de l’ESO participarà en l’elaboració i explicació de contes als nens i nenes de l’Escola Bressol i faran suport en algunes activitats com la setmana musical.

Festes i activitats del MunicipiEn aquest grup els alumnes hauran de participar en l’organització o elaboració de materials diversos per col·laborar amb festes o activitats que es proposen des del municipi. D’aquesta manera l’alumnat participa activament de la vida del poble i de les seves festes i tradicions.

Manteniment i enjardinament de l’IESAquest grup realitzarà les tasques de manteniment i enjardinament del propi centre educatiu, d’aquesta manera s’estableix un vincle de pertinença i estima al seu propi centre educatiu.

Objectius i tipologia dels aprenentatges

• Aprendre a treballar en grup i de forma autònoma.
  • Presa de decisions.
  • Fomentar les habilitats artístiques
  • Potenciar l’equitat i la participació .
  • Potenciar l’orientació acadèmica i personal de l’alumne
  • Promoció de línies d’actuació per a  l’educació en valors per i en la ciutadania a l’aula, el centre i l’entorn.

Objectius de servei proposat:

• Treballar la competència social.
  • Fomentar el sentit de la responsabilitat i de treball vers la comunitat
  • Fomentar la cultura participativa.
  • Saber treballar entre iguals.
  • Fomentar la cohesió social.

Presentació projecte