Normativa Bàsica

REGLAMENT DE RÈGIM INTERN EMMARCAT DINS DEL DECRET DE DRETS I DEURES DE L’ALUMNAT

Idees Bàsiques

  1. L’objectiu d’aquest  document és regular  la convivència i fomentar la millora de les qualitats personals i socials de tots els que convivim a l’institut per tal que aprenguem a participar de forma lliure i autònoma en la societat per mitjà de l’autodisciplina.

2.Tots som aprenents i per tant cada problema o conflicte que se’ns presenta és una oportunitat per aprendre. Negar o ocultar les nostres dificultats només retarda l’aprenentatge. Assumir-les és el primer pas per superar-les.

  1. La convivència al nostre centre està regida pels valors que ens han de permetre desenvolupar totes les nostres potencialitats. Qualsevol activitat i acció de qualsevol membre de la comunitat educativa ha d’estar regida pel respecte i pel desenvolupament d’aquests valors.

 Aquest valors són:

  •       El Respecte a un mateix: atenció i cura del propi cos (salut, higiene,…), autoestima i gestió de les emocions.
  •       El  Respecte a les persones. (tolerància, civisme, democràcia, convivència,…)
  •       El  Respecte a l’entorn. (sostenibilitat, cura del material i les instal·lacions,…)
  •       La  Sociabilitat. (Participació crítica, relació social, autonomia i cooperació,…)
  •       El  Treball i estudi: (esforç, planificació, formalitat, dedicació, eficiència,…)

 

RECULL DE NORMATIVA BÀSICA

Puntualitat i assistència

És molt important la puntualitat i l’assistència. La porta d’accés al centre serà la principal que dóna al passeig de l’església. S’obrirà a les 7:55 i es tancarà a les 8.00 h. L’acumulació de  retards o de faltes d’assistència no justificades implicarà  fulls d’incidències a l’alumnat i en el cas que es cronifiqui la situació no es permetrà l’entrada a l’aula durant la primera hora de classe.

No és permès fumar ni consumir begudes alcohòliques o energètiques dins del recinte segons la normativa vigent com tampoc es pot fer als voltants de l’institut a prop de les portes o tanques dels patis. S’estableix una àrea lliure de fum de com a mínim 25 metres del perímetre de l’institut.

Caldrà justificar les faltes d’assistència mitjançant l’aplicació per a famílies Educanlia. Si és precís i es demana caldrà un document acreditatiu que justifiqui l’absència. En el cas que l’absència afecti la realització d’una prova o examen caldrà lliurar un document signat pel pare, mare o tutors legals que es pot obtenir des de la web del centre que pugui permetre la realització de la prova un altre dia. En cas d’absentisme reiterat la direcció del centre activarà el Protocol d’Absentisme acordat amb l’Ajuntament de Lliçà de Vall i es demanaran els justificants que aquest protocol especifica. Cada hora de classe és considerada una falta.

L’alumnat no podrà sortir sol en horari lectiu del centre. Caldrà sempre que el vingui a buscar un adult responsable que haurà de signar la sortida de l’alumne/a al registre de la Consergeria de l’institut. No seran vàlids els justificants escrits que autoritzin la sortida de l’alumnat sense acompanyant.

Ús dels espais del centre

Cal desplaçar-se per l’interior de l’edifici de manera ordenada, respectuosa i sense córrer. S’ha de tenir cura de no posar els peus i les mans a les parets per tal de mantenir el centre en bones condicions. Durant les classes s’ha d’evitar fer desplaçaments injustificats.

Els lavabos romandran tancats durant les hores de classe. L’ús dels lavabos és lliure a les hores del pati. Només si es tracta d’una urgència, l’alumnat pot demanar al professor/a permís per anar al lavabo. El conserge li obrirà el lavabo presentant la tarja amb el nom del professor/a que l’hagi autoritzat.

No es pot menjar xiclet ni cap altra llaminadura dins les aules a no ser que ho autoritzi el professorat present. Tampoc es pot esmorzar ni prendre cap aliment a les aules. Les ampolles d’aigua a l’aula es reserven per a casos especials o per episodis de molta calor i sempre amb l’autorització del professorat.

La sala de professorat  i els departaments són d’ús exclusiu del professorat. En els dies estipulats amb la direcció farà ús de la sala de professorat l’Escola d’Adults de Lliçà de Vall. Si l’alumnat ha de fer alguna consulta ha d’adreçar-se a Consergeria, a Secretaria o al professorat de guàrdia.

Hi ha portes d’emergència dins del recinte que no s’han d’obrir. Les reconeixereu per la indicació de “prohibit el pas, utilitzar només en cas d’emergència” i per l’obertura antipànic. Com el seu nom indica només s’usen en cas d’emergència.

L’accés al pati interior de l’edifici (el dels tres arbres) només es podrà fer acompanyat d’un professor/a. El professorat pot circular lliurement per el pati interior

Durant els canvis de classe, si no hi ha canvi d’aula, els alumnes han de romandre a l’aula i preparar-se per la propera matèria. En la mesura del possible cal evitar que l’alumnat s’estigui al passadís esperant començar la següent classe.

Els canvis de classe han de ser ràpids, no hi ha descans entre classe i classe. Quan el/la professor/a sigui dins l’aula cal demanar permís per entrar i sortir i argumentar el retard o el motiu pel qual es vol sortir.

Durant les sessions de lectura (de 13:15 a 13:40) cal mantenir el màxim de silenci possible per facilitar la lectura silenciosa que realitzen els diferents grups classe. Es procurarà no utilitzar la lectura per fer altres activitats lectives que no siguin relacionades amb la lectura. Cal evitar els desplaçaments innecessaris a la biblioteca. L’alumnat ha d’anar a buscar els llibres en préstec a l’hora del pati no durant la sessió de lectura.

Cal tenir cura del  mobiliari, materials, productes de les aules i espais del centre i utilitzar-los amb correcció. Ordenar el material seguint les instruccions que doni el professorat i comprovar que tot queda en ordre en acabar la classe.

A última hora del matí s’han de col·locar les cadires sobre les taules, tancar  les finestres i deixar l’aula neta. Quan l’aula queda desocupada abans d’aquesta hora s’ha de seguir el mateix procediment, la neteja d’aules sempre es fa a última hora.

Cada dia un grup d’alumnes de cada aula, per torns que establirà el tutor, hauran de netejar les taules i escombrar . Per facilitar la feina als alumnes que netegen cal deixar col·locades les cadires damunt les taules. La neteja d’aules s’efectuarà sempre els últims 5 minuts (de 14:30 a 14:35). El professorat es queda a l’aula supervisant la neteja. L’última persona en sortir de l’aula és el professor/a que vetlla perquè tot quedi en ordre, les finestres estiguin degudament tancades i tanca l’aula amb clau.

Un dia a la setmana un grup de cada classe farà neteja d’entorn, el tutor indicarà el dia i el grup encarregat. L’objectiu de la neteja d’entorn és el manteniment dels patis i exteriors del centre.

El tutor i l’alumnat de cada grup són responsables de mantenir l’aula en ordre i de vetllar perquè es tingui cura del mobiliari, del material i les instal·lacions. Si hi ha algun desperfecte, el delegat i subdelegat ho han de comunicar al tutor/a del grup i comunicar-ho també a la conserge per tal que es pugui reparar el més aviat possible.

Bones pràctiques a l’aula i ús dels dispositius electrònics

L’agenda escolar i l’ordinador portàtil serveixen per a tasques acadèmiques. S’han de mantenir en bon estat durant tot el curs  i evitar fer-los servir per altres coses que els malmetin i no deixin lloc per fer-ne l’ús que els pertoca.

S’han de seguir les pautes de treball marcades pel professorat. També les instruccions sobre si un determinat alumne/a ha de sortir de l’aula perquè el professor/a ho requereix. L’alumne/a que surti de l’aula ha de ser atès per un professor de vigilància o per qualsevol membre de la comunitat educativa que se’n pugui ocupar i sempre amb el coneixement del professorat que l’ha fet sortir de l’aula. El professorat i l’alumne/a expulsat de l’aula han de trobar un espai per parlar de conflicte de forma tranquil·la i pausada i acordar les mesures disciplinàries que pertoquin, sempre que sigui possible buscant l’acord i l’assumpció de responsabilitats.

Els telèfons mòbils i els aparells de música no són necessaris en el centre ni a les sortides de treball, a no ser que el professor/a ho permeti pel treball a realitzar. L’ús dels dispositius mòbils es fa sempre a criteri del professorat i sempre com a recurs educatiu. L’alumnat que en un moment determinat hagi de fer servir el dispositiu per fer una fotografia o fer una consulta ho ha de demanar al professorat i aquest l’ha d’autoritzar. No està permès compartir per via wifi les dades dels dispositius mòbils sense el permís del professorat.

En cas de necessitat disposem de telèfon a consergeria per comunicar-nos amb les famílies. Per tant, si els alumnes fan ús incorrecte del mòbil en horari lectiu, inclòs el pati, hauran de donar-lo al professor/a que li reclami i només es retornarà a l’alumne passats 3 dies lectius. Si l’alumnat porta el mòbil al centre l’haurà de portar apagat i guardat a la motxilla. El professorat davant de la sospita de mal ús del mòbil podrà revisar-ne els arxius davant de l’alumne.

Durant la realització de les sortides acadèmiques l’ús del mòbil no està autoritzat a l’autocar. No és permès fer fotografies, ni vídeos a l’autocar que impliquin que hi puguin sortir persones que no autoritzen la difusió de les seves imatges. En els trajectes es prioritza que l’alumnat parli tranquil·lament amb l’objectiu de fomentar la cohesió de grup.

L’hora de l’esbarjo

Les hores de pati seran de les 10:45 h fins a les 11:05 h i de 12:55 h fins a les 13:15 h, quan soni el timbre de final de pati els alumnes s’hauran de dirigir a la porta d’entrada d’alumnat.  Durant les hores de pati es podrà anar a la cantina, a la biblioteca i fer ús dels lavabos del pati. El centre disposa d’instal·lacions esportives : pavelló poliesportiu, pistes de bàsquet, futbol i voleibol així com també una taula de ping-pong. L’alumnat gestiona l’ús d’aquests espais juntament amb el professorat d’educació física. Cal vetllar pel material utilitzat.

El pati és també un espai d’aprenentatge i de convivència amb tota la comunitat educativa. Com a tal està considerat un espai lliure de mòbils i de dispositius electrònics. Considerem que és un espai de trobada per parlar, jugar, esbravar-se, cantar, tocar algun instrument acústic, però no està permès escoltar música amb auriculars, ni consultar el mòbil,  ni tampoc fer servir l’ordinador.

A la biblioteca no es pot menjar ni beure. Tampoc es pot fer ús del portàtil en aquest espai, a no ser que el professor ho indiqui. Mantindrem sempre un to de conversa baix per tal que l’alumnat que desitgi llegir ho pugui fer en condicions.

No es podran fer jocs d’aigua ni al pati ni a la resta del recinte escolar.  Totes les deixalles que es generin han de ser llençades als contenidors corresponents (paper i cartró, matèria orgànica i  envasos).

Es requereix l’ús d’una vestimenta higiènicament correcta i formal adequada a les activitats que bàsicament  estan enfocades al treball i l’estudi. El professorat i la direcció es reserven el dret a fer alguna observació a l’alumnat que es consideri que no vesteix adequat a la norma.

No es permès portar gorra dins del recinte escolar. Sí es permet l’ús de gorres i barrets per protegir-se del fred o de la calor durant l’hora del pati si s’està a l’exterior.

Fotografies i protecció dels drets d’imatge

D’acord amb la normativa vigent sobre els drets d’imatge, només es podran fer enregistraments d’aquelles activitats escolars que el professor/a autoritzi i d’aquell alumnat que els seus pares, mares o tutors legals hagin signat el permís per fer-ho. Per tant no es poden fer enregistraments de membres de la comunitat educativa (professorat, personal d’administració i serveis, alumnat, pares..) sense permís.

Qualsevol tipus de publicació a la xarxa d’internet que pretengui humiliar, maltractar, difamar, insultar, amenaçar o desprestigiar a membres de la comunitat educativa seran considerades conductes greument perjudicials per la convivència i tindran la corresponent sanció.