Una nova metodologia d’aprenentatge

El nostre centre treballa des del curs 2007/2008 amb l’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP), una nova metodologia de treball basada en ubicar a l’alumnat en una posició real, escenari del problema, utilitzant tot un conjunt d’activitats i propostes de treball amb la finalitat que l’estudiant aprengui a buscar, analitzar i utilitzar la informació per integrar-la al coneixement.

Els primers alumnes que es van iniciar en aquesta metodologia va ser del curs de 1r d’ESO de l’àrea de tecnologia. Més tard, després d’anys de posada en pràctica, es van ampliar a altres cursos, en assignatures optatives així com altres àrees de 4t i batxillerat. La base de l’ABP no és altra que proporcionar a l’alumnat una situació el més real possible a partir de la qual els nois i noies han d’anar construint el seu coneixement. El rol del professorat és el de facilitar aquest procés, buscant situacions que estimulin, en aquest ordre, la participació, l’interrogant, la curiositat i la recerca. També és tasca dels docents “lligar caps” entre el que ja saben els alumnes i els nous coneixements, provocant el que s’anomena “un conflicte cognitiu” que els fa créixer intel·—lectualment.

L’ABP exigeix als joves esforç i que es facin responsables del seu propi aprenentatge estimulant el treball cooperatiu, l’aprenentatge significatiu, la investigació i el saber pensar correctament. A més, estimula el que s’anomena “l’aprendre a aprendre”, un aspecte positiu necessari en la societat actual ja que està estructurada per què sempre, al llarg de la vida, es continui aprenent així adaptar-se als canvis.

D’on sorgeix l’ABP?

L’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP) també anomenat PBL en anglès (Problem Based Learning es va posar en marxa a l’any 2005 a través del grup de treball de Metodologies de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. És una metodologia nova al nostre país i que es va implementar als anys 60 a la Universitat McMaster de Canadà. Els professors d’aquest centre es van adonar que els joves llicenciats en medicina tenien dificultats
per entendre textos de la seva especialitzat i per incorporar-se activament a la vida professional. Per tal de solucionar aquesta problemàtica, es va dissenyar l’ABP perquè els futurs metges poguessin dominar les competències bàsiques que cal un cop llicenciats. Cal destacar que a Catalunya existeixen diferents facultats que només treballen amb aquesta metodologia. Per aquest motiu, la direcció de l’Institut Can Planas posa a l’abast del seu alumnat aquest tipus de coneixement, ja que un cop acabin el batxillerat, els joves que ja hagin practicat l’ABP podran superar els reptes universitaris.

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Desplaça cap amunt
Ves al contingut