El FabLab del Can Planas

Un Fab lab (acrònim de l’anglès Fabrication Laboratory) és un espai de producció d’objectes físics a escala personal o local que agrupa màquines controlades per ordinadors. La seva particularitat resideix en la seva grandària i en la seva forta vinculació amb la societat.

El concepte de Fab lab apareix al començament dels anys 2000 al Center for Bits and Atoms (CBA) del Massachussets Institute of Technology (MIT). El 2002, emergeixen els primers Fab labs a l’Índia, Costa Rica, Noruega, Boston i Ghana.

The Can Planas Fab Lab

1.- Què és un Fab Lab?

El concepte de Fab Lab apareix al començament dels anys 2000 al Center for Bits and Atoms (CBA) del Massachussets Institute of Technology (MIT).

Els fab labs són tallers que afavoreixen la creativitat proporcionant als individus eines de fabricació digital. Els usuaris (Al nostre cas, els nostres alumnes) poden utilitzar el Fab lab per fabricar gairebé qualsevol cosa, aprenent a fer-ho per si mateixos i compartint l’ús del taller (Laboratori a la terminologia Fab Lab) amb altres usuaris. L’ensenyament al Fab lab es basa al desenvolupament dels projectes en curs i l’aprenentatge entre iguals. Els usuaris han de contribuir a generar documentació i instruccions per futurs projectes.

2.- Què pot aportar?

a).- Al institut

Les noves tecnologies, el treball al núvol, el disseny assistit per ordinador, la fabricació digital, la robòtica, etc. són camps de treball que afavoreixen la dinamització i modernització del món que ens envolta i milloren la imatge que, del centre, tenen les institucions i els nostres usuaris.

b).- Al currículum

Microcontroladors, Arduino, impressió 3D, llenguatge C, sensor de proximitat, són termes que sentim als documentals de la televisió, a les revistes de divulgació i als vídeos de Youtube. Ara tenim la oportunitat d’incorporar-los a la nostra tasca diària en millors condicions i amb l’avantatge del reforç del seu ús pràctic al taller.

c).- Al marc de convivència de la comunitat eductiva

El treball en equip per portar endavant projectes tecnològics complexos demana dels alumnes una implicació que pot afavorir una identificació més gran amb l’entorn del centre i les persones que hi formen part. D’aquesta manera s’ajuda a millorar les dinàmiques a dins dels grups d’alumnes i al centre en general.

d).- Al futur professional dels alumnes

Malgrat la crisi o, potser, gracies a ella els joves hauran de disposar cada vegada més d’un bagatge de coneixements teòrics, pràctics i tècnics que els permetin lluitar per una feina digne a un món d’assalariats mòbils. Als països desenvolupats com el nostre, i que tenen la voluntat de continuar sent-ho, molta feina tindrà a veure amb el desenvolupament d’aplicacions informàtiques, el disseny gràfic i industrial, la integració de mitjans de producció el disseny i la distribució de productes, etc.

3.- Com es pot implementar?

Molts són els Fablabs que hi han al voltant nostre, encara que gairebé tots fan servir un equipaments semblants, que es poden agrupar en quatre àmbits.

a).- Disseny assistit per ordinador

Dibuix de peces i prototipus, fent servir programes de CAD 3D, com l’Autocad o l’SketchUp. Hem de dir que al centre ja fem servir aquestes eines.

b).- Fabricació digital

La fabricació digital ens permet produir un objecte de forma automàtica, dins d’una màquina a la que hem proporcionat la informació del disseny que hem fet prèviament amb l’ordinador.

Les màquines que s’utilitzen són torns i fresadores de control numèric, impressores 3D i màquines de tall làser. Al nostre centre disposem d’un torn de control numèric i d’una impressora 3D, amb els que podem portar a terme un gran nombre de projectes.

d).- Control electrònic i robòtica

Estem envoltats d’aparells que porten sistemes de control automatitzat, els cotxes poden aparcar sols, els trens poden viatjar sense maquinista, poden vigilar casa nostra des de centenars de quilòmetres amb el telèfon mòbil, etc.

Hem de poder explicar d’una manera pràctica als nostres alumnes com es fa tot això. Al centre disposem d’equips per construir robots que es moguin sols, que puguin salvar obstacles, que es puguin controlar a distància amb un comandament a distància o amb el telèfon mòbil. També podem dissenyar circuits electrònics a on integrar elements de control, motors i sensors per posar en marxa tot tipus de projectes de control de processos.

e).- Programació en llenguatges informàtics

Les pàgines web s’escriuen amb llenguatges con l’Html o el Javascript, les ordres dels microcontroladors que manen els robots s’escriuen en BASIC o en C, les aplicacions per telèfons mòbils es creen amb Java. Aquests llenguatges formen part de les nostres vides de la mateixa manera que el francès o l’anglès.

Els alumnes es poden apropar a aquests llenguatges d’una manera senzilla, utilitzant entorns gràfics de programació. El fet d’aprendre a utilitzar un determinat llenguatge facilita l’aprenentatge d’altres més complexos i agilitza la ment.

4.- Activitats

a).- Activitats de difusió

Es dedicarà l’expositor que hi ha a l’entrada de l’edifici nou (Teknoplanas) a informar dels principis de funcionament del fablab, els equipaments de que disposa i les activitats que porta endavant.

A la pàgina web del centre hi haurà un enllaç a una pàgina específica del fablab.

S’iniciarà el procés per integrar el nostre fablab a la xarxa mundial de fablabs.

b).- Activitats directament relacionades amb el currículum dels alumnes

Per raons de temps, disponibilitat d’espais, mitjans tècnics, etc. els grups d’alumnes que podran participar a questes activitats seran reduïts. No es pretén que tot l’alumnat hi participi, ni ho faci al mateix moment ni a les mateixes activitats. Es pensa com un recurs més, per a moments puntuals, per afavorir el tractament de la diversitat, amb la perspectiva d’introduir els alumnes al món de les tecnologies més avançades.

Els alumnes de primer d’ESO dissenyen amb SketchUp la carrosseria d’un cotxe que, posteriorment, es pot imprimir en plàstic per fer un clauer.

Els alumnes de segon dissenyen els seus circuits elèctrics i els simulen abans de construir-los.

Els alumnes de tercer dissenyaran mecanismes amb motors i engranatges. Els suports, palanques, excèntriques, etc. es poden construir amb la impressora 3D. També dissenyaran autòmats i vehicles de funcionament autònom.

Els alumnes de quart incorporen l’electrònica als seus projectes. Els microcontroladors i els autòmats programables permeten fer tota mena de robots. A informàtica s’introdueixen a la programació per entorns web, control de processos i robòtica i aplicacions per a mòbils. Per fer els projectes mecànics poden utilitzar el torn de control numèric per fabricar eixos i suports.

Els alumnes de batxillerat poden aprofitar els recursos del fablab per fer els seus treballs de recerca.

c).- Activitats optatives

Al setembre s’obrirà un període per presentar idees, per part dels alumnes, per fer projectes tecnològics. Entre aquestes s’escollirà una que es consideri més innovadora i a la vegada viable per portar-la a terme. Amb l’equip d’alumnes que hagi presentat la millor idea s’acordarà la manera d’accedir als equips a hores de pati o altres hores fora de l’horari escolar.

Per Sant Jordi farem un concurs de disseny tridimensional de roses per imprimir-les amb la impressora 3D.

Com tot fablab estarà obert a usuaris de fora del centre, encara que s’ha d’establir quan i com es podrà fer servir per part d’altres persones.

5.- Recursos econòmics

Els mitjans tècnics del fablab són els de l’aula de tecnologia del centre. Les màquines i eines ja les tenim i els materials es compraran amb les aportacions dels alumnes, el que pugui dedicar el centre i el que es pugui recollir d’espònsors i institucions.

Com a projecte a llarg termini el fablab pretén disposar d’altres mitjans tècnics, com la talladora làser, que suposa una gran inversió i a la vegada la possibilitat de fer projectes complexos amb precisió, fiabilitat i rapidesa. Però això serà o no serà en funció dels recursos econòmics que es puguin apropar al projecte.

La manca de recursos econòmics no serà la raó de no poder portar endavant el projecte de fablab, ja que es pot fer amb uns mitjans bastant minsos.

6.- Exemples de projectes

Fabricació de clauers amb impressora 3D

Autòmats mecànics

Vehicles elèctrics

Màquines d’efectes encadenats

Robots: seguidors de línea, seguidors de llum, robots que es mouen per laberints, robots que salven obstacles, robots de neteja, robots que transporten objectes d’un lloc a un altre

Robots controlats: amb comandament a distancia, mitjançant bluettoth, a través de xarxa wifi, des d’internet

Robots amb visió artificial

Elaboració de jocs d’ordinador

Elaboració d’aplicacions per telèfon mòbil

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>