Xerrada sobre energies renovables

Des de la comissió de medi ambient us volem informar d’una xerrada que hem organitzat per demà dimarts 27 de maig, de 10 a 11, i dirigit a tots els primers de batxillerat. A la xerrada es farà la presentació de la cooperativa, Som Energia, que es va crear el 2010 i que promou el desenvolupament de les energies renovables mitjançant el nostre rebut de la llum (és a dir la factura de l’electricitat de les nostres llars).

L’acte es volia organitzar per a la setmana del medi ambient però no va ser possible i l’hem deixat per demà.

El mercat elèctric està dividit en 4 etapes:

La producció de l’electricitat (ja sigui amb centrals tèrmiques de carbó, gasoil o gas natural, ja sigui amb centrals nuclears, o ja sigui amb centrals de producció d’electricitat de fons renovables).

El transport de l’electricitat (aquí s’hi inclou les línies d’alta i mitjana tensió).

La distribució (des dels transformadors fins a les nostres llars).

La comercialització.

La cooperativa de consumidors Som Energia es situa en els extrems: produeix electricitat a les plantes construïdes amb el capital dels socis, i la comercialitza (només als socis). Som energia no produeix tota l’electricitat que comercialitza però compra a petites empreses de producció d’electricitat renovable el que li falta.

Hi ha d’altres empreses que ofereixen la comercialització d’electricitat 100% d’origen renovable, però Som Energia té altres característiques que la fa una proposta prou interessant com per presentar-la als alumnes i a vosaltres:

– és una cooperativa de consumidors, els quals poden participar -i ho fan en un elevat percentatge- en el control democràtic del projecte.

– dedica tots els beneficis a la promoció de les energies renovables. Val a dir que no n’hi ha gaires de beneficis i per això només propostes com una cooperativa de consum poden competir a l’oligopoli energètic per a oferir una proposta diferent.

– promou una xarxa social de persones sòcies amb diverses finalitats; per exemple la formació i  la promoció de l’ús responsable de l’energia, o la pressió política vers un nou model energètic.