Participació a la 8a edició del Concurs Odissea de Cultura Clàssica

Sis alumnes de l’Optativa de Llatí de 4t d’ESO (Pere Pau Agut, David Ballester, Alba García, Álvaro Jurewiez, Sergio Sánchez i Jordina Sistac) i tres alumnes de Llatí de 2n de batxillerat (Marina Amposta, Andrea García i Ricard Zanca) participaran, durant la primera setmana de febrer, en la 8a edició del Concurs Odissea de Cultura Clàssica.

A més de Catalunya, en aquesta edició 2019 hi participaran les seccions de la SEEC d’Andalusia, d’Aragó, d’Astúries, de Canàries, d’Extremadura, de Galícia, de Madrid, de València-Castelló i Alacant, i de Valladolid.

El Concurs Odissea de Cultura Clàssica és una iniciativa de l’APLEC (Associació de Professorat de Llengües Clàssiques de Catalunya), i tot i que és obert a tot l’alumnat dels centres educatius de Catalunya, està adreçat principalment als alumnes de Cultura Clàssica, Llatí i Grec, amb la pretensió de promoure i divulgar la Cultura Clàssica i treure-la de les aules, almenys durant uns dies.

El tema entorn del qual girarà el contingut de les preguntes d’enguany serà “La ciència i la tècnica a Grècia i Roma”. Aquest cop salpem sota la protecció de Prometeu, que aporta la guspira del foc necessari per il·luminar les ments del audaços joves que han de partir en aquest nou viatge. Amb aquesta flama s’han desenvolupat tecnologies necessàries des de l’origen de la humanitat, passant per les naus que van portar Odisseu a Ítaca, fins als darrers avenços de la ciència. Ens patrocina també Hefest, el Vulcà dels romans, que ens ajudarà amb la claror de la seva forja a donar forma a les preguntes, i als nostres alumnes a forjar les respostes que els portin sans i estalvis al final del camí. Atena ens donarà un cop de mà dotant-nos d’intel·ligència pràctica, com a Odisseu. I, per damunt de tot, les Muses, deesses de les arts, les ciències, les tècniques i el coneixement, acompanyades del seu germà Apol·lo, vetllaran perquè la nostra Odissea 2019 estigui plena d’aventures i coneixement, tal com ens aconsella el nostre estimat Kavafis.

La nostra nau tornarà a recórrer innombrables aventures en la navegació pel tempestuós mar dels centres de tot Catalunya i, un cop més, en aquesta nova singladura, anhelem arribar a la nostra illa sans i estalvis, però també més savis. Deixem que els nostres alumnes s’enfrontin com herois moderns a les preguntes i gaudeixin de la satisfacció de les respostes trobades amb el seu esforç, que arribin sans a Ítaca i acompleixin la seva travessia sense consultar l’oracle més del que és estrictament necessari.

Endavant, discipuli discipulaeque, Audentes fortuna iuvat…!!!!

Meritxell Rochina

Departament de Clàssiques