El Far d’Hipàtia s’obre al món

El Far d’Hipàtia va començar a funcionar com a revista digital de centre el 24 de novembre de 2014 amb un primer article sobre l’obsequi d’un material didàctic del Goethe Institute, i com a activitat vinculada al Pla Lector del centre.

Inicialment resident als blocs Xtec, la Revista va merèixer aviat gaudir d’una major integració amb el portal de centre, i és per això que, després d’11 articles publicats a l’ubicació inicial, la revista es va traslladar a la nova plataforma Nodes com a part integral de la pàgina web de l’institut. Aquesta migració es va realitzar el 22 de febrer de 2015, ara fa just un any, amb la nova adreça http://agora.xtec.cat/insllicamunt2.

Des d’aleshores s’han publicat notícies a raó de 2 – 3 novetats setmanals sobre les activitats de l’institut, sumant a data d’avui un total de 151 articles sobre celebracions com les de Nadal o Sant Jordi, els viatges al Montseny, a Carcassona, a Dublín o a Menorca, visites educatives, conferències, activitats d’aula i un llarg etcètera.

El Far d’Hipàtia és avui una finestra oberta al que, amb dedicació i il·lusió, alumnes i professors realitzem cada dia a l’Institut Hipàtia d’Alexandria.

Des del 2 de novembre de 2015 es fa un seguiment sistemàtic de l’ús de la web del Far d’Hipàtia mitjançant les eines d’anàlisi de Google Analytics. Les dades demostren que el Far d’Hipàtia s’ha obert literalment al món:

Des de l’inici de l’estadística i fins a data d’avui, al llarg d’aquests tres mesos i escaig, s’ha accedit a la revista un total de 4275 vegades, visualitzant-se un total acumulat de 10394 pàgines d’El Far!

Com il·lustra el gràfic inferior d’accessos (sessions) setmanals, el mínim de consultes realitzades al llarg d’una setmana és de 157 vegades, però el màxim ha arribat a assolir les 433 sessions. Tenint en compte que es tracta d’un centre de poc més de 200 alumnes, aquestes xifres són tot un èxit.

Si analitzem el mateix gràfic dia a dia, observem clarament diversos pics d’accés a la revista (més de 60 sessions diàries), coincidents amb els dies i els articles següents:

El motor de Google Analytics permet obtenir informació diversa a partir de l’anàlisi anònima de l’ús de la xarxa. Una d’aquestes dades és la de l’edat aproximada de les persones que consulten la revista El Far d’Hipàtia. Els resultats il·lustrats al gràfic inferior es troben esbiaixats perquè el sistema no considera als menors de 18 anys, incloent-los en tot cas a la franja dels 18 als 24 anys. Al gràfic observem que, com és d’esperar, els alumnes del centre són uns dels que més consulten la revista (franja 18-24, 27,50%), però són probablement els seus pares (franges 25-34 i 35-44) els que de forma majoritària accedeixen al Far d’Hipàtia (fins a un 49%, si sumem les dues franges) per conèixer les activitats que realitzen els seus fills i les seves filles.

“El Far d’Hipàtia s’obre al món”, es titula el present article, i no es tracta en absolut d’una exageració, com ho demostren les dades estadístiques il·lustrades en el mapa següent: s’ha accedit a la revista des dels 5 continents!

Estats Units d’Amèrica, Canadà, Brasil, Argentina, Uruguai i Xile, al continent americà; Algèria, Egipte, Kenya i República de Sud-Àfrica, al continent africà; Aràbia Saudí, Turquia, Iran, Irak, Geòrgia, Azerbaitjan, Armènia, Rússia, Kazakhstan, la Xina, Índia, Vietnam, Tailàndia, Filipines, Corea del Sud i Japó, al continent asiàtic; Austràlia i Nova Zelanda, a Oceania; i a pràcticament a tots els països del continent europeu… Certament el nom del nostre institut, la internacionalment coneguda figura de la filòsofa i matemàtica Hipàtia d’Alexandria, i una de les meravelles del món antic, el far d’Alexandria, tenen sense dubte quelcom a veure amb aquesta connexió planetària a la nostra revista!

En el mapa següent es pot observar de forma individualitzada les localitats des d’on s’han realitzat les connexions al Far d’Hipàtia. El diàmetre dels cercles expressa el nombre relatiu de sessions acumulades durant aquest tres mesos:

Finalment, el recurs de Google Analytics ofereix unes dades resum dels accessos a la nostra revista: