La fi d’un període a l’Hipàtia i dos petits homenatges

Enguany, la taula periòdica és notícia per partida doble.

Fa uns mesos es van acceptar quatre nous elements químics de fabricació artificial. La síntesis de nous elements químics no és un assumpte trivial. Es requereix la tecnologia més avançada i els pocs àtoms que s’aconsegueixen crear tenen vides de petitíssimes fraccions de segon, cosa que fa molt difícil la seva detecció. Els protocols que es segueixen per què un nou element sigui acceptat pels organismes que s’ocupen d’aquests assumptes són molt rigorosos. Si voleu conèixer més detalls, podeu obrir aquest enllaç.

El cas és que la notícia es va treballar a classe amb els alumnes de tercer, els mateixos que l’any passat van dissenyar i construir la taula que guarneix una de les parets del laboratori. En Miguel Martín va ser el primer en proposar que havíem de completar la nostra taula i es va fer càrrec, amb ajut de la Laura Carrillo i en Miguel Romero, de fer-ho.

martin tancant taula

Aquí a dalt podeu veure el Miguel en el moment de completar el setè període i a baix la taula ja actualitzada.

Els tres alumnes davant de la taula completa.

Per altra banda, aquest any es commemora el 150é aniversari del naixement de Dimitri Ivanovich Mendeleiv, químic rus al que  se li atribueix la creació de la taula periòdica. A la conclusió de que els elements químics presentaven propietats fisicoquímiques que es repetien amb periodicitat si s’ordenaven segons les seves masses atòmiques, va arribar també, més o menys per la mateixa època, el químic alemany J.L. Meyer.  Mendeleiev, però, va anar més enllà. En les ordenacions de tots dos hi havia espais buits que trencaven la periodicitat; Meyer no va saber donar cap explicació, però Mendeleiev va intuir que faltaven elements químics per descobrir i va predir inclús les seves propietats. Quan va presentar els seus resultats davant de la comunitat científica de l’època, no se’l van prendre massa seriosament. Pocs anys després, amb ell en vida encara, es van complir les seves prediccions; els elements es van descobrir i les propietats que havia predit s’ajustaven de manera gairebé perfecte. Els constituents més fonamentals de tota la matèria existent, els elements químics, presentaven unes propietats misteriosament graduals i periòdiques. L’explicació d’aquest fet es va trobar dècades després amb el desenvolupament dels coneixements sobre l’estructura interna de l’àtom.

La qüestió és que els alumnes de tercer cada any es troben amb una situació semblant a la que es va trobar Mendeleiev. Es troben en un univers paral.lel amb elements químics ficticis i han de trobar l’ordre amagat que els hi permeti predir l’existència de nous elements. Enguany, hem volgut retre un petit homenatge a una de les figures més importants en el desenvolupament de la química moderna i la classe se´ns ha omplert de Dimitris:

?

Fins al punt que el professor ha confós les fotos dels alumnes amb les del creador de la taula. De les dotze fotografies que tens a continuació, només una correspon al químic rus; sabries trobar-la?

sis

segona de sis

Amb aquesta colla de científics despentinats fem també un petit homenatge a l’inigualable Richard Feynmann, humorista, percussionista d’èxit, fervorós defensor dels bars com elements transmissors de cultura i bàsics en les relacions humanes, pintor aficionat,  premi Nobel de física a l’any 1965 i protagonista d’una bonica i trista història d’amor que mostra, en la carta final, la sensibilitat d’aquest geni i fins a quin punt l’ humor era part central de la seva vida. No podeu deixar de llegir-la, aquí.

grup 3A

“Una de les formes més elevades de comprensió de les que disposem és el riure” Richard Feynmann.