Important actualització de la gestió de casos de covid-19 als centres educatius

Benvolgudes i benvolguts

En aquesta notícia volem informar-vos de les novetats introduïdes sobre la gestió dels casos covid-19 als centres educatius a partir dels inicis del segon trimestre del curs 2021-2022.

21 de febrer de 2022: Suspensió de l’aplicació del protocol de gestió de casos covid-19

Segons la informació rebuda avui, via comunicat intern, del Departament d’Educació i del Departament de Salut:

“A partir del dimecres dia 23 de febrer de 2022 queda sense efecte el protocol de gestió de casos covid-19 als centres educatius, si bé es continuarà aplicant als centres d’educació especial.

Això implica, segons el comunicat:
No s’identificaran contactes estrets als centres educatius ni s’indicaran quarantenes.
– Les famílies no hauran de comunicar al centre en cas d’absència dels seus fills o filles si aquesta està motivada per la covid-19.
– Es deixaran d’emetre les preinscripcions de tests d’antígens per al professorat.
– Demà, dimarts 22 de febrer de 2022, serà el darrer dia d’actualització de casos covid-19 als centres educatius ordinaris.
– Les mesures que romandran, de moment, són la mascareta als interiors, la ventilació d’espais i les mesures higièniques.

09 de febrer de 2022: Ús de la mascareta

Segons el comunicat rebut avui des del CEB (Consorci d’Educació de Barcelona):

“A partir de demà, 10 de febrer de 2022, deixa de ser obligatori l’ús de mascareta als patis i espais exteriors (amb excepció dels esdeveniments multitudinaris) per part de l’alumnat i del personal  dels centres, encara que es barregin diferents grups de convivència estable.
Tampoc caldrà portar-la en les sortides i excursions fora del centre que es facin a l’aire lliure ni en els espais exteriors durant les colònies o altres estades amb pernoctació. Sí que s’ha de fer servir durant el desplaçament si s’utilitza algun mitjà de transport públic o privat.
Recordem que la mascareta continua sent obligatòria a les aules i als espais interiors dels centres educatius, exceptuant el moment de l’àpat al menjador escolar o quan es faci alguna activitat que n’impedeixi l’ús (activitat física intensa, tocar la flauta, etc.), tot i que es recomana que aquestes activitats es facin a l’exterior sempre que sigui possible.”

Circular del Departament de Salut

07 de febrer de 2022: Suspensió de la realització de TAR

A partir del dia 7 de febrer se suspèn la realització dels tests d’antígens (TAR) a l’alumnat d’educació infantil, primària i secundària i d’ensenyaments postobligatoris quan es produeixi un o diversos casos positius al grup de convivència estable i la recomanació només es manté per a l’alumnat de centres d’educació especial i per al personal dels centres ​d’educació infantil, primària i de centres d’educació especial.

14 de gener de 2022: Aclariments sobre el protocol donada la situació actual del sistema de Salut.

Donada la situació que s’està generant amb la detecció de casos positius de l’alumnat i les gestions posteriors que ha de realitzar-se, volem comunicar-vos els següents aclariments:

1. La gestió dels casos positius és competència exclusiva del Departament de Salut. Els centres educatius només participem en el tràmit burocràtic d’informació a les famílies sota les directrius del RECO (Referent Covid del CAP de sant Martí associat al centre) i sempre que tinguem les respostes adients.
  2. El RECO ens ha informat que no pot realitzar cap gestió si un cas positiu no és conegut pel sistema de Salut; això implica que si es comunica només al centre i el Departament de Salut no té coneixement del cas (p.e. la prova s’ha fet a casa…) no s’iniciaran les gestions ni el tractament dels contactes estrets del GCE (Grup de convivència Estable). En aquest document trobareu els mecanismes per poder informar a Salut d’un cas positiu.
  3. Davant d’un cas positiu l’alumnat no “immunitzat”  (alumnat que no té la pauta de vacunació completa ni ha estat positiu per covid-19 en els darrers 3 mesos) ha d’iniciar un període de quarantena de 7 dies per tallar les cadenes de transmissió i no s’ha de fer cap tipus de prova.
  4. Davant d’un cas positiu l’alumnat “immunitzat”  per haver estat positiu per covid-19 en els darrers 3 mesos no s’ha de fer cap tipus de prova per assistir al centre.
  5. Davant d’un cas positiu l’alumnat “immunitzat”  per tenir la pauta de vacunació completa (han transcorregut 14 dies des de l’administració de la 2a dosi de la vacuna):
    1. És molt recomanable que assisteixi al centre amb una TAR (Test d’Antígens Ràpid) negativa
    2. Caldria fer-se la TAR en una de les farmàcies adherides donat que poden inserir al sistema el resultat obtingut.
    3. La TAR serà gratuïta quan Salut generi la recepta electrònica a la “Meva Salut”. Cal portar la targeta sanitària en el moment d’anar a la farmàcia. L’activació de la recepta electrònica de la TAR aquests dies està patint importants retards per l’allau de positius a Catalunya.
    4. Una família pot decidir fer-se la TAR pel seu compte (recomanable en una de les farmàcies adherides) però aquesta no serà gratuïta.

Llistat de farmàcies adherides per realitzar TAR supervisats

Canvis a partir del dia 12 de gener de 2022

Avui, dia 12 de gener de 2022, hem estat informats de nous canvis en el protocol de gestió de casos, modificació del protocol del dia 9 de gener de 2022 que es faria servir a partir de l’inici del segon trimestre.

Els principals canvis proposats pel Departament de Salut en la gestió dels casos per positius de COVID-19 als centres educatius, són els següents:

1. Durada de la quarantena de 7 dies en lloc dels 10 anteriors.

2. Modificació de la gestió dels contactes estrets als centres d’Educació secundària (pàgina 11 del protocol de gestió)

3. La gestió de les quarantenes i de les proves del Test Antigènic Ràpid (TAR) es faran d’acord amb les pautes marcades en la següent  infografia

Esperem i desitgem no haver-lo d’aplicar.

Salutacions.