DigComp | |
Àrees de competències | Competències |
1. Alfabetització en informació i dades: articular les necessitats d’informació, localitzar i recuperar dades, informació i contingut digitals. Jutjar la rellevància de la font i el seu contingut. Emmagatzemar, administrar i organitzar dades, informació i contingut digitals.
|
1.1 Navegació, cerca i filtrat de dades, informació i contingut digital Articular les necessitats d’informació, buscar dades, informació i contingut en entorns digitals, accedir-hi i navegar entre ells. Crear i actualitzar estratègies de recerca personal. |
1.2 Avaluació de dades, informació i contingut digital Analitzar, comparar i avaluar críticament la credibilitat i fiabilitat de les fonts de dades, informació i contingut digital. Analitzar, interpretar i avaluar críticament les dades, la informació i el contingut digital. |
|
1.3 Gestió de dades, informació i contingut digital Organitzar, emmagatzemar i recuperar dades, informació i contingut en entorns digitals. Organitzar-los i processar-los en un entorn estructurat. |
|
2. Comunicació i col·laboració: Interactuar, comunicar i col·laborar a través de les tecnologies digitals sent conscient de la diversitat cultural i generacional. Participar en la societat a través dels serveis digitals públics i privats i la ciutadania participativa. Gestionar la pròpia identitat i reputació digital.
|
2.1 Interacció a través de tecnologies digitals Interactuar a través d’una varietat de tecnologies digitals i comprendre els medis de comunicació digital apropiats per a un context donat. |
2.2 Compartir a través de tecnologies digitals Compartir dades, informació i contingut digital amb altres a través de tecnologies digitals apropiades. Actuar com a intermediari, conèixer les pràctiques de referenciació i atribució. |
|
2.3 Compromís amb la ciutadania a través de tecnologies digitals Participar en la societat mitjançant l’ús de serveis digitals públics i privats. Cercar oportunitats de autoempoderamiento i ciutadania participativa a través de tecnologies digitals adequades. |
|
2.4 Col·laborant a través de tecnologies digitals Utilitzar eines i tecnologies digitals per a processos col·laboratius, i per a la co-construcció i co-creació de recursos i coneixement. |
|
2.5 Netiqueta Conèixer les normes de comportament i els coneixements tècnics a l’utilitzar tecnologies digitals i interactuar en entorns digitals. Adaptar les estratègies de comunicació a l’audiència específica i ser conscient de la diversitat cultural i generacional en els entorns digitals. |
|
2.6 Gestió de la identitat digital Crear i gestionar una o diverses identitats digitals, poder protegir la pròpia reputació, tractar les dades que es produeixen a través de diverses eines, entorns i serveis digitals. |
|
3. Creació de contingut digital: Per crear i editar contingut digital Per millorar i integrar informació i contingut en un cos de coneixement existent mentre es comprèn com s’han d’aplicar els drets d’autor i les llicències. Saber donar instruccions comprensibles per a un sistema informàtic.
|
3.1 Desenvolupament de contingut digital Crear i editar contingut digital en diferents formats, expressar-se a través de mitjans digitals. |
3.2 Integració i reelaboració de continguts digitals Modificar, refinar, millorar i integrar informació i contingut en un cos de coneixement existent per crear contingut i coneixement nous, originals i rellevants. |
|
3.3 Copyright i llicències Comprendre com s’apliquen els drets d’autor i les llicències a les dades, la informació i el contingut digital. |
|
3. 4 Programació Planificar i desenvolupar una seqüència d’instruccions comprensibles perquè un sistema informàtic resolgui un problema determinat o realitzi una tasca específica. |
|
4. Seguretat: Per protegir dispositius, contingut, dades personals i privacitat en entorns digitals. Protegir la salut física i psicològica, i conèixer les tecnologies digitals per al benestar social i la inclusió social. Conèixer l’impacte ambiental de les tecnologies digitals i el seu ús.
|
4.1 Protecció de dispositius Protegir els dispositius i el contingut digital, i comprendre els riscos i les amenaces en els entorns digitals. Conèixer les mesures de seguretat i protecció i tenir degudament en compte la fiabilitat i la privacitat. |
4.2 Protecció de dades personals i privacitat Per protegir les dades personals i la privacitat en entorns digitals. Comprendre com utilitzar i compartir informació d’identificació personal mentre pot protegir-se a si mateix i als altres de danys. Per comprendre que els serveis digitals utilitzen una “Política de privacitat” per informar com s’utilitzen les dades personals. |
|
4.3 Protecció de la salut i el benestar Ser capaç d’evitar riscos per a la salut i amenaces a el benestar físic i psicològic mitjançant l’ús de tecnologies digitals. Ser capaç de protegir-se i protegir als altres de possibles perills en entorns digitals (per exemple, ciberassetjament). Conèixer les tecnologies digitals per al benestar social i la inclusió social. |
|
4.4 Protecció de l’entorn Conèixer l’impacte ambiental de les tecnologies digitals i el seu ús. |
|
5. Resolució de problemes: identificar necessitats i problemes, i resoldre problemes conceptuals i situacions problemàtiques en entorns digitals. Utilitzar eines digitals per innovar processos i productes. Per estar al dia de l’evolució digital.
|
5.1 Resolució de problemes tècnics Identificar problemes tècnics a l’operar dispositius i utilitzar entorns digitals, i resoldre’ls (des de la resolució de problemes fins a la resolució de problemes més complexos). |
5.2 Identificació de necessitats i respostes tecnològiques Avaluar necessitats i identificar, avaluar, seleccionar i utilitzar eines digitals i possibles respostes tecnològiques per resoldre-les. Ajustar i personalitzar els entorns digitals a les necessitats personals (per exemple, accessibilitat). |
|
5.3 Ús creatiu de tecnologies digitals Utilitzar eines i tecnologies digitals per a generar coneixement i innovar processos i productes. Participar individualment i col·lectivament en el processament cognitiu per comprendre i resoldre problemes conceptuals i situacions problemàtiques en entorns digitals. |
|
5.4 Identificació de les bretxes de competència digital Entendre on cal millorar o actualitzar la pròpia competència digital. Poder donar suport a altres en el desenvolupament de les seves competències digitals. Cerca oportunitats d’autodesenvolupament i estar a el dia de l’evolució digital. |