Per poder planificar una estratègia de centre és imprescindible ser conscients d’en quin punt es troba el centre. A partir d’indicadors que el centre ja té recollits o d’indicadors nous que creï, cal identificar les fortaleses i les debilitats del centre amb relació a l’assoliment de les competències digitals.
En aquesta fase es tracta de recopilar informació detallada sobre les competències digitals al centre en els tres eixos del PEDC: alumnat, docents i centre.
Per fer aquesta diagnosi s’han fet enquestes mitjançant l’eina SELFIE i mitjançant formularis realitzats pel propi centre.
L’aplicació SELFIE està desenvolupada per la Unió Europea i ajuda als centres a fer una diagnosi sobre l’ús pedagògic de la tecnologia en un centre.
L’informe de centre SELFIE aplega les opinions de l’equip directiu, el professorat i l’alumnat i les compara. la informació recollida a SELFIE ofereix al centre una instantània de quin punt es troba actualment en relació amb l’estratègia i la pràctica en l’ús de les tecnologies digitals d’ensenyament i aprenentatge.
Aquests resultats són una bona base per identificar i analitzar les fortaleses i les debilitats i crear un pla en relació amb l’ús de les tecnologies digitals per donar suport a l’aprenentatge.
Tenint en compte que l’enquesta del SELFIE es va passar als següents perfils:
Els següents gràfics mostren la mitjana de les respostes per grup d’usuaris respecte a totes les qüestions:
Comparació de resultats per grup d’usuaris
Els gràfics de barres a continuació mostren la mitjana de respostes per grup d’usuaris per a les preguntes de l’àrea seleccionada. Es poden comparar els resultats entre equips directius, professorat i alumnat.
A partir de l’anàlisi dels resultats, s’han detectat punts forts i punts febles i s’han establert un conjunt d’objectius a assolir en un determinat període de temps, per tal de millorar la competència digital del centre.
Fortaleses | Debilitats |
• Aules totalment equipades digitalment parlant. • Dotació informàtica per a tot el professorat • Alumnat de 3r 4t d’ESO i 1r i 2n de BAT amb dispositiu informàtic. • Aules d’informàtica i tecnologia equipades amb material informàtic per als nivells que no disposen encara de dispositius. • Sala de professors, departaments, seminaris i aula específica equipades amb dispositius fixes informàtics. • Domini propi de centre amb correu corporatiu tant per a l’alumnat com per al professorat. • Pàgina web del centre en continuada actualització. • Xarxes socials pròpies del centre. • Moodle del centre amb més de 40 cursos registrats. |
• Gran desnivell entre el professorat pel que fa a la competència digital. • Els nivells de 1r i 2n d’ESO no disposen encara de dispositius informàtics. • Una part del professorat és reticent a fer canvis. • Grup impulsor poc nombrós. • Poca presència de l’estratègia digital en la documentació de centre. |