Pràctiques MUFPS

Centre formador MUFPS.

Màster Universitari de Formació del Professorat de Secundària

Aquest curs 2021-22, l’Institut d’Altafulla ha entrat a formar part del Programa d’innovació pedagògica de Pràctiques del Màster Universitari de Formació del Professorat d’educació secundària obligatòria i batxillerat, Formació professional i Ensenyament d’idiomes (MUFPS).

Definició

El Departament d’Educació considera fonamental que els futurs docents facin les pràctiques en centres educatius sostinguts amb fons públics, per tal que puguin assolir les competències necessàries per exercir una docència de qualitat.

L’organització de les pràctiques en centres formadors ha de permetre la simultaneïtat entre la teoria i la pràctica, i ha de facilitar l’acompanyament professional -des de la universitat i des del centre educatiu- per tal d’assolir de manera adequada les competències docents que ha de tenir un bon professional de l’ensenyament públic.

Els centres educatius formadors són aquells centres educatius sostinguts amb fons públics que s’ofereixen per rebre i tutoritzar estudiants universitaris en pràctiques, incorporant-los en la vida diària del centre, amb l’objectiu de que rebin formació professionalitzada en l’entorn real de centre i aula. Això requereix d’una coordinació estreta amb les universitats i l’establiment d’un pla de treball que guiarà l’acompanyament d’aquests estudiants en pràctiques al llarg de la seva estada al centre.

Objectius

• Assignar valor als centres formadors com a institucions clau en la formació inicial de la funció docent.
  • Professionalitzar i reconèixer la tasca d’acompanyament dels mentors de centre i dels tutors de les universitats.
  • Incorporar l’estudiant universitari al centre formador com a agent actiu que col·labora en el desenvolupament del projecte educatiu de centre, alhora que es millora el desenvolupament professional i personal.
  • Promoure la col·laboració en projectes de recerca i de transformació educativa entre les universitats i els centres formadors.

Fases de les pràctiques a l’Institut d’Altafulla

• Fase d’observació

• Acollida de l’estudiant al centre educatiu

• Reunió de presentació del centre amb l’alumnat que realitza el pràcticum.
  • Presentació del professor/a del centre que exercirà de tutor de les pràctiques de l’alumne.
  • Visita i presentació dels espais del centre.
  • Accés als documents i webs organitzatius i pedagògics.

• Accés als documents organitzatius i pedagògics
  • Presentació del projecte educatiu i de l’organització i funcionament del centre
  • Documents que defineixen i organitzen el centre: PEC i NOFC.
  • Traspàs de la documentació pròpia del centre:
  1. MA del curs anterior i PGA del curs vigent.
  2. Protocols d’actuació i ordenació de la tasca dels departaments didàctics i dels caps de departament.
  3. Document que regula el funcionament dels Equips docents.
  4. Presentació de les normes de funcionament del professorat.
  • Presentació per part del tutor de pràctiques de les programacions didàctiques del departament.
  • Presentació de la proposta didàctica i les tasques a portar a terme per l’alumne a les aules.
  • Consens d’un horari d’assistència de l’alumne al centre. L’horari s’elabora tenint en compte les directrius marcades per la universitat per al pràcticum.

• Trobades entre el tutor i l’estudiant
  • Reunió setmanal entre  el tutor i l’alumne per resoldre dubtes i posar en comú l’experiència.
  • Reunions periòdiques entre el coordinador de pràctiques, el tutor i l’alumne per resoldre dubtes i posar en comú l’experiència.
  • Fase d’intervenció i participació de l’estudiant

• 1a part: l’alumne assisteix com a observador a les classes del seu mentor o mentora i a totes aquelles activitats que el coordinador de pràcticum del centre cregui convenient, per tal que pugui fer una anàlisi global del centre, del seu model de pràctica educativa i de gestió i de la seva relació amb l’entorn. L’estudiant durà a terme intervencions a l’aula amb el suport i la supervisió del mentor/a i el seguiment i reflexió del tutor/a del màster.
  • 2a part: l’alumne portarà a la pràctica la unitat didàctica que ha dissenyat amb tot el que comporta: seguiment, avaluació i actuació com a professor responsable del grup classe, prenent les decisions que correspongui per gestionar l’aula. És més, assistirà a les reunions de departament, coordinació de tutories, grup impulsor, reunions d’equip docent i juntes d’avaluació.

Material de consulta

• Guia de l’estudiant en pràctiques MUFPS.
  • Documents per a l’organització i la gestió dels centres. 02/07/2021. Formació del personal dels centres i serveis educatius i formació inicial d’estudiants universitaris en pràctiques.