Història

L’Institut d’Educació Secundària Joan Fuster es va crear el 1995. S’ubica al districte de Sant Andreu, concretament al barri de Navas.

En els inicis, l’edifici, propietat de “La Caixa”, va estar regentat per una comunitat salesiana durant molts anys. De fet, al barri encara se’l coneix com el col·legi “Juan Bosco”. Quan la comunitat va deixar la regència va continuar com a escola, i passà a formar part de l’Obra Social de “La Caixa”. La Generalitat de Catalunya, a través del Departament d’Ensenyament, va adquirir l’edifici el 1995 i l’institut passà a formar part de la xarxa pública.

El centre ara per ara té tres línies d’ESO i dues de Batxillerat, amb una ràtio de 30 alumnes per grup. Actualment compta amb una matrícula al voltant dels cinc-cents alumnes.

La plantilla del professorat està formada per una quarantena de membres, la majoria dels quals és funcionari i en règim de propietaris definitius; el personal d’administració i serveis compta amb 4 membres.

Majoritàriament l’alumnat procedeix del mateix barri. El nivell socioeconòmic de l’entorn és de classe mitjana. El centre conforma la seva matrícula bàsicament amb alumnat de les escoles de primària que té adscrites.

joan-fuster

Qui era Joan Fuster?

Joan Fuster i Ortells (Sueca, Ribera Baixa, 23 de novembre de 1922 – Sueca, Ribera Baixa, 21 de juny de 1992)

joan-fuster1

Escriptor i assagista. Llicenciat en dret el 1947 a la Universitat de València, el 1985 es doctorà en filologia catalana. L’any 1944 publicà el primer article en català “Vint-i-cinc anys de poesia valenciana”. Col·laborà a la premsa de València i Barcelona, i dirigí la revista “Espill”.

El 1955 inicià, amb El descrèdit de la realitat, una brillant carrera d’assagista, que inclou títols com Literatura catalana contemporània (Premi de la Crítica Serra d’Or 1973).

La seva dedicació als temes valencians culminà amb Nosaltres els valencians (Lletra d’Or 1963).

És autor també de nombrosos estudis i articles, alguns dels quals estan recollits a les seves Obres completes.

Promotor i president d’’Acció Cultural del País Valencià (1978), fou guardonat també amb el Premi d’’Honor de les Lletres Catalanes (1975) i la Medalla d’’Or de la Generalitat de Catalunya (1983).

[Font: IEC. Institut d’Estudis Catalans]

Podeu veure el documental sobre la seva vida en el següent enllaç.