Pla Lector

Llegir textos i comprendre’n el significat és una competència clau per l’èxit, no només escolar, també social.

Promoure la lectura és un objectiu prioritari a l’institut. És un aprenentatge específic, intencionat; es realitza i implica tota la comunitat educativa.

Pretenem desenvolupar la lectura de forma funcional per tal que asseguri un bon nivell de competència lectora, i fomenti l’hàbit lector fins arribar a formar part de la vida dels nostres alumnes.

Comptem amb un pla de lectura per a tota la comunitat amb objectius, metodologia , estratègies i la línia d’actuació.

Disposem de l’entorn d’aprenentatge de la biblioteca escolar i d’aula, factors clau en el procés d’accés i consolidació de l’hàbit lector.

El nostre projecte de pla lector té com a conceptes clau:

• SABER LLEGIR

L’aprenentatge de la lectura representa el desenvolupament de la capacitat de llegir, de comprendre i d’interpretar textos. El desenvolupament de les habilitats funcionals propicien els aprenentatges dels alumnes. Correspon a la secundària continuar el treball de les estratègies lectores, adaptades, a les exigències de cada nivell educatiu.

• EL GUST PER LA LECTURA

El gust per llegir s’adquireix desenvolupant l’hàbit lector. La lectura és un element fonamental pel desenvolupament integral de les persones i un element essencial per assolir les competències. Per aquest motiu, volem i promovem que els alumnes aprenguin a gaudir de la lectura d’una manera autònoma i lliure. És important que integrin la lectura en la seva vida quotidiana i adquireixin hàbits lectors que els permetin ser capaços d’escollir i llegir segons els seus interessos.

• L’ÚS DE LA LECTURA

Quan parlem de llegir per aprendre, ens referim a l’ús de la lectura per a l’aprenentatge. L’alumnat ha de tenir la capacitat d’utilitzar la lectura com a eina per a l’accés a la informació, la descoberta i l’ampliació de coneixements, és a dir, l’ús de la lectura com a instrument d’aprenentatge a totes les àrees del currículum. Per tant, en aquesta part es reflexiona sobre el perquè cal ensenyar a llegir des de les àrees, ­o, potser millor, a llegir els continguts de les àrees­ i es fa esment de manera especial en la competència informacional –que inclou la cerca i recuperació de la informació, l’anàlisi i tractament de la informació i la creació i comunicació de coneixement.

• LA COMPRENSIÓ LECTORA

La lectura és un eix vertebrador de l’aprenentatge, una comprensió lectora apropa l’alumnat a l’assoliment de l’èxit escolar. La necessitat de treballar la lectura des de totes les matèries i és per afavorir els millors resultats. També és per augmentar la competència comunicativa i lingüística, així com el desenvolupament de l’hàbit lector.