Mètode científic per analitzar la bretxa de gènere a la Ciència

Durant les últimes setmanes i coincidint amb les reivindicacions del 8 de març, hem treballat a l’assignatura optativa de 4t D’ESO Biologia i Geologia, el mètode científic per tal d’analitzar bretxa de gènere a la Ciència. Partint de la pregunta “Per què hi ha més investigadors que investigadores si hi ha més universitàries que universitaris?”, hem realitzat una recerca d’informació que ens va portar a formular la següent hipòtesi del grup classe: “la distribució del temps no és igualitària entre dones i homes”. En la fase d’experimentació hem fet una recerca conceptes que fan referència a la bretxa de gènere a la ciència com l’efecte Matilda, les dones a la història de la ciència, el nombre d’universitàries, universitaris, investigadores i investigadors a Catalunya i Espanya i en termes més generals hem investigat sobre economia feminista i estudis de gènere sobre els usos del temps. Hem completat la fase experimental del mètode científic fent un estudi de camp amb els i les alumnes i les seves famílies per analitzar els usos del temps que fan. Aquestes dades s’han recopilat, mesurat i representat en un full de càlcul. Els resultats de l’estudi de camp ens mostra que hi ha diferència entre els usos dels temps entre mares i pares el que encaixa amb les dades trobades sobre estudis de gènere i usos del temps, les dones dediquen el doble de temps que els homes a les tasques de cures (tasques domèstiques i cura d’infants i persones dependents). La conclusió a la qual hem arribat és que les dones investigadores un cop tenen família trien professions que comportin una millor conciliació laboral que la que ofereix la professió d’investigació.