Segona tertúlia literària: Mercè Saurina escriptora convidada

Aquest primer dilluns del mes de maig hem tingut l’honor que ens visités a l’institut Mercè Saurina, una escriptora novella, que ha fet gaudir els alumnes de batxillerat, ja sigui amb el seu llibre, ja sigui sentint-la explicar com escriu i com crea les seves històries.
La Mercè Saurina ens presentà Com llunes de Saturn, amb la qual va quedar finalista del Premi Just M. Casero 2010 que convoca la Llibreria 22 de Girona.
El llibre arrenca amb el viatge que emprenen una mare i una filla, durant el qual els records d’un amor de joventut guardat secretament durant tota la vida s’encreuaran amb el relat dramàtic dels avis, víctimes de la Guerra Civil i l’exili. Propers i llunyans alhora, els personatges es comporten com llunes de Saturn que no arriben mai a trobar-se. Mercè Saurina, professora de llengua a l’institut de Vilablareix, planteja aquesta història de pèrdues i emocions contradictòries, de patiment i memòria, amb una calculada dosificació del drama i un llenguatge pulcre i sense enfarfecs per no entorpir la tensió emotiva que s’hi desplega.
A la biblioteca de l’institut, per escoltar i conèixer l‘escriptora, hi van acudir alumnes de batxillerat que havien llegit Com llunes de Saturn -el llibre que presentava-, com a llibre no obligatori. La Mercè Saurina va relatar la gènesi del seu llibre, com va pensar els personatges, com va decidir a quins llocs passaria l’acció de la novel.la, i fins i tot el perquè dels noms que porten. Tot està pensat i té un sentit. Els alumnes duien un piló de preguntes per fer a l’escriptora que van fer la tertúlia molt amena i interessant ja que l’autora anava explicant amb detall el que se li preguntava per tal de satisfer la curiositat de qualsevol cosa o interrogant que els hagués suscitat la lectura del llibre.
En finalitzar la tertúlia, l’escriptora va signar els llibres dels alumnes que ho van desitjar. La cara de satisfacció dels assistents reflectia que havien passat una bona estona i que havia valgut la pena el temps dedicat a la lectura.
“Falcó de notícies”