L’exercici de l’advocacia des del punt de vista laboral

El professor d’economia del nostre institut, en Francesc Gil, a partir de la seva pràctica diària, reflexiona que sobre la matèria que imparteix. Sovint li passa que, quan intenta explicar dret laboral, mercantil o fiscal  dins l’assignatura d’Economia i Empresa, els alumnes adopten una actitud recelosa i distant, ja que quan escolten la paraula “lleis” pensen que els advocats i jutges pertanyen a un món llunyà i de difícil comprensió.
Així doncs, per trencar amb aquest prejudici i fer veure que no és el que es pensen,  el passat divendres 5 de febrer, vam convidar a l’institut l’advocada Marta Araus que ens va explicar de forma desimbolta i clara l’exercici del dret i com s’apliquen les lleis .
En primer lloc, ens va remarcar la importància del dret com a entesa entre treballador i empresari per resoldre els problemes sorgits en la relació laboral.
A continuació, va resoldre dubtes com per exemple que no es pot acomiadar un treballador només per  arribar tard de forma reiterada, ja que es tracta d’una falta lleu, i l’empresari només li podrà posar una sanció en funció de les mesures correctores de l’Estatut del Treballador, com per exemple,  suspendre’l d’un dia de treball i sou. Aquest supòsit  va sobtar molt els alumnes que ho van comparar amb el reglament intern de centre.
Finalment, l’alumna de 2n de batxillerat, Txell Arpa, es va vestir amb la túnica que porten els advocats quan estan en sala quan realitzen els judicis. A l’hora de posar-se-la, la Marta Araus  va remarcar la importància del protocol dins del seu col·lectiu ja que són les regles implícites que han de conèixer dins del jutjat, com per exemple que el jutge no parla amb cap advocat de les parts implicades, o si un dels advocats ha d’anar a dir alguna informació al jutge durant el judici ha de ser amb el vist-i-plau de l’altre advocat.
Val a  dir que va ser una conferència molt amena i profitosa.
“Falcó de notícies”