La MÚSICA a l’ensenyament

En aquest article que podreu llegir tot seguit, Meritxell Pubill, professora de música del nostre institut, reflexiona sobre els beneficis i la necessitat de fer música a l’ensenyament en tots els nivells i ens ofereix de compartir amb tots nosaltres els seus pensaments al voltant de la música. Gràcies Meritxell.

-He sentit a dir que algunes persones es pregunten si sóc important, jo, l’única art en la qual interaccionen junts els dos hemisferis i faig que sigui possible la interpretació musical…i tot i així sovint es qüestiona si cal aprendre música a les escoles.

Sí, jo sóc la música, la que a tu tant t’agrada, sigui quin sigui el gènere, estil i època. Sóc un llenguatge universal que tothom entén i expresso multitud de sentiments i emocions. Em comunico mitjançant la combinació de sons, ritmes i silencis. Jo t’acompanyo quan vols i quan em necessites, només cal que em  recordis i sóc al teu costat. Quan m’escoltes t’envolto amb els meus sons, t’acarono, t’acullo…. sóc a prop teu… A poc a poc les meves ones sonores van traspassant la teva pell, noto com et vas relaxant i així puc fluir dins teu. La meva essència: melodia, ritme, timbre, emoció… et transporta a una dimensió molt privada que només coneixes tu.
Recordes la primera vegada que em vas sentir?
Eres un ser indefens dins una cova fosca, molt fosca on no veies absolutament res, no hi havia cap mena de so ni soroll. Et senties vulnerable i estaves sol dins aquell lloc fosc, no hi havia res, estaves cobert d’un tel que t’envoltava i et protegia… De sobte un dia vas escoltar un ritme pausat i regular, et transmetia pau, tranquil·litat i calma. Altres vegades era agitat, irregular i et transmetia intranquil·litat, por, ràbia i així vas anar descobrint les emocions, les intensitats, el tempo… ara saps que tot això era el batec del cor de la mare i els seus estats d’ànim,
També hi havia diferents sons amb els seus peculiars timbres sonors: intestins, flux sanguini… quina música tan bella! Que confortable i que meravellosa… i aquella tendra, bonica i melodiosa melodia! La veu de la mare, una sèrie de sons alternats entre si que t’envoltaven de dolçor, ets senties acollit i confortable… Així va ser com vas descobrir per primer cop la música. I així, a poc a poc, escoltant els meus sons vas anant desenvolupant la part esquerra del cervell: intuïció, emocions, expressions i la percepció de la música.
Nosaltres com a persones som música i junt amb altres podem formar una bonica orquestra on podem tocar tots junts respectant la pròpia personalitat i les característiques de cadascú. Si ens treuen la música, si no la coneixem, si no la vivim, si no l’aprenem, què ens quedaria com a societat si tots i cadascú de nosaltres som música i emoció?
Si només potenciem la part dreta del cervell: llenguatge, lògica, matemàtiques…que passarà amb la part esquerra? La de les emocions, la intuïció o la creativitat? deixarem que s’atrofiï per manca de treballar-la? perdrem la nostra part humana de tendresa, dolçor, emoció? anirem desequilibrats com en una balança on l’hemisferi dret té més pes que l’hemisferi esquerre? realment ens ho podem permetre com a individus que formem una societat? quin seria el futur d’una comunitat en què hi manqués l’emoció, la creativitat i l’expressivitat? quin tipus de balança cerebral volem? com podem expressar les nostres emocions i sentiments, si no en sabem, si no aprenem com fer-ho? quin nivell d’expressió tindrem com a societat?

IMPORTÀNCIA DE L’APRENENTATGE MUSICAL
En l’aprenentatge musical es treballa l’audició, execució instrumental i/o cantada i l’escriptura. És la interacció dels dos hemisferis el que possibilita la interpretació musical. En el cant, per exemple, l’articulació de les paraules (llenguatge, representacions verbals, lletra) intervé HE i l’entonació melòdica (intervals, intensitat, emoció expressiva) intervé HD. D’altra banda, quan toquem un instrument i interpretem una obra (ritme, mà dreta…) pertany HE i la interpretació, intensitat, expressió, control mà esquerra intervé HD. Per tant, la música permet l’equilibri dinàmic entre HE i HD. L’activitat que realitza el cervell tant és receptiva com executiva.

QUINS SÓN ELS SEUS BENEFICIS?
Els beneficis que ens aporta la música són a nivell cognitiu, físic i emocional-social:
v  Cognitius: Estimula la memòria a curt i a llarg termini. Ajuda a mantenir l’atenció, la concentració i a connectar la persona amb la realitat. Augmenta la creativitat. Activa les neurones, tot estimulant diferents parts del cervell que intervenen en l’activitat mental.
v  Físics: Relaxa i disminueix l’angoixa, l’ansietat i l’estrès. Millora la coordinació del moviments i la mobilitat de les articulacions. Millora la memòria visual espacial. Estimula el moviment i el ritme intern.
v  Emocionals-socials: Fomenta la participació, la interacció i la comunicació social en el grup. Millora l’estat d’ànim i l’autoestima. Permet fluir les emocions. Redueix i prevé l’aïllament i soledat. Estimula la sensibilitat.
En definitiva la música possibilita l’equilibri dels dos hemisferis, per aprendre a saber expressar els sentiments i emocions, per potenciar l’empatia vers l’altre, per desenvolupar la imaginació, la intuïció i la creativitat per a una societat on els humans se sentin feliços, i gaudeixin plenament de la música tot adquirint i ampliant uns coneixements musicals teòrics i pràctics que els permeti una nova visió de viure i una nova manera diferent de gaudir i percebre la música d’ahir i d’avui.
Meritxell Pubill

Professora de Música de l’Institut Rafael Campalans