Enguany els alumnes de 4t d’ESO des de la matèria d’Economia i els de 3r d’ESO del nostre institut, des de la matèria d’Emprenedoria, participen en un projecte de generació d’idees emprenedores i creació d’empreses dissenyat per un grup de professors de secundària amb el suport i la participació de La Caixa.
De fet des de l’Obra Social ”la Caixa” impulsen l’excel·lència en l’educació amb iniciatives innovadores i dinàmiques que siguin de valor per a alumnes i professors. Aquestes propostes educatives pretenen ser un complement a l’educació formal dels centres educatius que aposten per una formació de qualitat per preparar, de la millor manera possible, el futur dels més joves.
Les activitats d’aquest kit estan pensades per reforçar els valors, el compromís social i el treball en equip dels alumnes, a més d’ampliar els seus coneixements i fomentar el seu desenvolupament personal i el coneixement durant la seva etapa escolar.
Aquest Kit per a Joves emprenedors neix de l’experiència i el compromís amb l’objectiu de despertar vocacions emprenedores, potenciar vocacions científiques, divulgar i difondre l’art i la cultura i promoure el creixement personal, fomentant els hàbits saludables, l’educació en valors i la sensibilització social.
Així, al llarg d’aquest programa els alumnes hauran de treballar en equip per definir bé el problema i l’oportunitat, organitzar el procés de generació de valor i organitzar l’equip adequat, comunicar el projecte per obtenir recursos, dissenyar un model de negoci viable, construir un prototip i testar-lo per millorar-lo pas a pas i comunicar la proposta de valor per fer realitat el projecte.
Les escoles que participem en aquest projecte disposen, a més, d’assessors excepcionals: els voluntaris, que són professionals del grup ”la Caixa” de diferents àmbits que assessoraran els grups al llarg del procés de treball i enriqueixen amb la seva experiència laboral el contingut del kit. El nostre institut Rafel Campalans té assignat com a assessor el senyor Antonio Martin que la primera setmana de març ja començarà a participar amb l’assessorament directe, entrant a les aules i atenent els nostres alumnes. També al llarg del projecte disposem d’un equip d’assessors de La Caixa amb qui periòdicament els hem d’anar informant de l’evolució de les activitats i projectes que desenvolupen els nostres alumnes.
Aquest KitCaixa Joves Emprenedors té com a objectiu ajudar a portar els alumnes des d’una etapa inicial, en què probablement desconeguin el concepte d’emprenedoria i les característiques i els valors d’una actitud emprenedora, fins a un estat final en què han de ser capaços de materialitzar el prototip d’un producte o servei proposat a partir d’un procés creatiu basat en la detecció de problemes no resolts o necessitats no cobertes.
Aquest procés s’estructura, des d’un punt de vista metodològic, en sis mòduls diferents, dividits cadascun d’ells en dues sessions. Cada mòdul representa una unitat temàtica l’objectiu de la qual és el coneixement i la comprensió d’un determinat concepte. Aquest concepte està sempre vinculat a la consecució d’una actitud emprenedora o al desenvolupament d’una fase de l’execució d’un projecte d’emprenedoria.
D’aquesta manera es configuren un total de dotze sessions, que s’han dissenyat amb la flexibilitat suficient perquè en cada cas el procés pugui ser completat en un termini més o menys llarg depenent de les necessitats, les circumstàncies i, especialment, de la càrrega de treball pràctic que es consideri que puguin assumir els alumnes entre una sessió i la següent.
L’estructura de cada sessió és similar: s’utilitzaran exemples que serveixen d’introducció a uns conceptes teòrics molt concrets. Es farà també algun tipus d’exercici pràctic i, finalment, es durà a terme un treball de síntesi que servirà per aconseguir un objectiu concret en cada sessió. Entre les sessions d’un mateix mòdul els alumnes hauran de fer un treball de camp que suposarà, en general, algun tipus d’interacció amb l’entorn. En finalitzar cada mòdul els alumnes hauran aportat un esgraó més al seu projecte final.
Durant aquest procés, els alumnes hauran de treballar en equips d’entre quatre i sis membres. Cada equip s’ha d’organitzar assignant un rol diferent a cada integrant, de manera que tots puguin posar en pràctica les seves capacitats i preferències personals aplicades a la materialització d’un projecte d’emprenedoria (en aquest sentit, s’han identificat cinc rols diferents: explorador, creatiu, coordinador, constructor i comunicador). No es tractarà en aquest cas de reproduir un model d’organització empresarial clàssic, sinó l’estructura d’un equip de treball col·laboratiu i realment eficient en què cada alumne assumeixi responsabilitats pròpies envers la resta dels membres de l’equip.
“Falcó de notícies”