Joves parlamentaris

Sis alumnes de 4t d’ESO del nostre institut van participar dissabte passat, 2 de febrer, a la sessió regional del Parlament Europea de Joves-Espanya, a l’auditori Josep Irla de Girona, al costat de la seu de la Generalitat.
European Youth Parliament (EYP) és una organització apartidista i sense ànim de lucre fundada el 1987 per apropar els joves a Europa i al funcionament de les seves institucions. Com a ciutadans del futur, l’experiència EYP convida els joves a interessar-se per l’actualitat i el procés democràtic i a adquirir un pensament independent i crític. L’activitat més destacada d’aquesta associació són les tres Sessions Internacionals de nou dies de durada que reuneixen uns 250 estudiants d’arreu d’Europa i recreen el procés de realització i aprovació d’una resolució al Parlament Europeu. Per tal d’escollir aquests estudiants, el comitè nacional de cada país organitza diversos processos de selecció on els participants comencen a descobrir i gaudir del projecte EYP.

L’objectiu de la sessió de dissabte era escollir les escoles que participaran a la selecció a nivell estatal que tindrà lloc a Madrid el mes de maig de 2013.

Els instituts i escoles que van participar van ser:

Cada institut formava un comitè que havia de presentar i defensar una resolució sobre un tema d’actualitat  Els alumnes de l’institut d’Anglès eren el comitè de Cultura i Educació II, i van haver de defensar una resolució per a la defensa de les àrees artístiques en els currículums escolars, especialment en aquests temps de crisis, davant de les tendències de molts governs a retallar en aquestes àrees.
Els altres comitès podien presentar crítiques i preguntes a la resolució presentada i a les seves propostes. Finalment els alumnes responien les preguntes i objeccions i finalment acabaven fent un resum de les raons per les quals recomanaven el vot a favor de la resolució.
Tot això en llengua anglesa i en un ambient molt formal, tan pel que fa a la manera de parlar i de dur a terme el debat, com pel que fa a la manera de vestir. Cada comitè estava acompanyat per un guia (chairpersone), un estudiant una mica més gran que ja ha participat en anteriors edicions i que animava i ajudava el comitè.
Va ser una molt bona experiència, de 9 del matí a ¾ de 7 de la tarda, tant pel que fa  a la pràctica de la llengua anglesa, a conèixer la manera de procedir en un parlament  amb els seus torns de paraula, moments de defensa, d’atacs, de resums, de votacions…. Positiu també conèixer altres joves d’altres centres; també positiu haver de pensar sobre les resolucions dels altres comitès i haver d’opinar i decidir… I tot i el poc temps que els alumnes van tenir per preparar-se, també va ser interessant la trobada que es va fer la setmana anterior per preparar la participació amb l’ajuda de la professora de llengua anglesa, Fina Bassó.

“Falcó de notícies”