Celebració dia d’Europa 1r de Batxillerat

Jornada acadèmica en ocasió del Dia d’Europa 2018

El passat divendres 4 de maig, els alumnes de 1r de batxillerat van participar a la Jornada acadèmica en ocasió del Dia d’Europa (que se celebra el 9 de maig), juntament amb els alumnes dels instituts Salvador Espriu de Salt, i l’Institut de Cassa.

Aquest curs la Jornada, organitzada des de l’àrea de Filosofia, portava per títol “Valors democràtics a cent anys de la Gran Guerra” i ha estat precedida per un treball previ en cada centre i en un campus virtual que podeu visitar a Dia d’Europa 2018.

La Jornada, amb més de 140 participants, es va desenvolupar a la Factoria cultural Coma Cros, a Salt. La presentació inicial ha estat a càrrec de la Dra. Mariona Illamola, professora de Dret i directora de l’oficina Europe Direct de Girona, que ha exposat la feina que realitza aquesta oficina per aproximar la Unió Europea als habitants de les comarques gironines, i ha animat als participants a interessar-se i col·laborar críticament en la construcció d’Europa.

A continuació representants de cada institut van fer unes exposicions en llengua anglesa sobre diferents aspectes de la Gran Guerra. De l’institut Rafael Campalans, la Samia Stitou, en Pol Santané i en Danil Sidorov han parlat de “Nation and Empire (Reasons for a War)”; l’INS de Cassà han parlat de  “Children at war (Soldiers, families and young people)”; i l’INS Salvador Espriu han parlat de Farewell to arms (Armistice vs Peace threaties).

Acabades les presentacions van poder veure una versió reduïda i doblada a l’espanyol del magnífic i impressionant documental “14-18: le bruit et la fureur” (Jean-François Delassus, 2008), sobre el qual ha tractat el primer fòrum de debat en grups d’alumnes del tres centres participants. Posteriorment, un representant de cada grups va exposar les conclusions al plenari.

Després d’una breu pausa per esmorzar i estirar les cames, va arribar la ponència principal de la jornada, a càrrec del catedràtic de Filosofia de la UdG Josep M Terricabras, i actualment eurodiputat. El títol de la seva ponència, “Valors per a canviar el món”, ell mateix va reconèixer que era agosarat, però que en cap cas havíem de renunciar a influir en tots els àmbits possibles per fer del nostre continent, un espai més humà, amable, solidari, amb més bondat i empatia, sense confondre la indiferència amb el respecte. Sobre aquestes qüestions i sobre com es poden concretar en el dia a dia va tractar el segon fòrum de debat en grups d’alumnes, i la posterior posada en comú de les seves conclusions.

Ja en la recta final de la Jornada, es van premiar les tres millors redaccions de cada centre sobre  la qüestió “El supremacisme i l’odi són desencadenants de la guerra: ¿hi ha camins cap a la pau?”. Del nostre institut les alumnes premiades van ser la Berta Coll, la Sàmia Stitou i la Yousra Charri. L’Enhorabona a totes tres!!

La cloenda va incloure una breu actuació musical a càrrec d’alumnes participants. I van convocar a tots els alumnes a la Jornada de Filosofia del 14 de desembre de 2018, quan ja estiguin cursant 2n de batxillerat.