UNA OPORTUNITAT D’APRENENTATGE SERVEI

Ens estàvem formant per a ser guies eqüestres a les instal·lacions de la Hípica Vall de Manyanet, quan de sobte va aparèixer l’oportunitat.

Els alumnes del Cicle de Neu de l’Ins El Pont de Suert, es formen per  treballar com a guies eqüestres i des de fa uns anys, ho fem a Casa Masover, al Pallars Jussà, molt a prop de El Pont de Suert.

Allà hi viu una família que explota les seves terres per extreure’n els millors fruits. A més de casa rural, envasen la seva pròpia carn per enviar-te-la a casa i tenen un Restaurant on pots gaudir de producte km0 i d’una cuina elaborada per arrodonir l’experiència.

En Toni, un dels de casa, se’n cuida dels cavalls, és tècnic esportiu d’equitació i ens endinsa en l’apassionant món d’aquests animals, tan desconegut per la majoria de nosaltres.

L’Estela, la Masali, en Cronos, el Humer, el Wembley, la Carlota i uns quants més, són els animals a qui hem après a cuidar. Netejar-los, tractar-los, montar-los, ferrar-los…tota una immersió que omple les hores dels alumnes del cicle durant prop de 4 setmanes.

Aquest any vàrem poder programar fins hi tot una sortida de turisme eqüestre fent ruta i pernoctació amb els cavalls. L’objectiu és aprendre a organitzar un servei de turisme, tenint en compte la intendència de cavalls i persones, a més de trobar una ruta atractiva, segura i ben planificada.

No va ser fàcil i la meteorologia va fer que haguéssim d’adaptar aquesta sortida a les possibilitats del temps i ho vàrem encertar. Una tempesta de llamps i trons la nit que havíem de passar a la intempèrie, ens va donar la raó. Les decisions preses unes hores abans, que varen fer modificar els plans, eren encertades.

I varen passar els dies i en vàrem aprendre força. Tothom va superar la part pràctica i a finals de setmana es va presentar l’oportunitat de dur a terme una activitat d’ApS o Aprenentatge Servei.

Una metodologia que fa que les persones que s’estan formant, o continuin fent i al mateix temps possibilitin o duguin a terme un servei a la seva societat, en aquest cas, un col·lectiu molt proper, els alumnes de 3r de primària de l’Escola Riagorçana.

A vegades ho tenim tot controlat però en d’altres ocasions, val la pena ser flexibles, generosos amb els horaris i saber sortir de la planificació per poder dur a terme experiències com les que vàrem poder viure.

Els nens i nenes de l’escola del costat de l’Institut volien fer una sortida a la Hípica Vall de Manyanet però de vegades, un grup tan gran de 3r de primària, no és fàcil de guiar. Es necessita un guia per cada cavall i aquesta ratio és difícil de gestionar per una hípica petita.

Mentre conversàvem amb en Toni, propietari i gestor de la instal·lació, va sorgir el tema i nosaltres vàrem detectar l’oportunitat de dur a terme un guiatge real, amb clients de veritat, per acabar de tancar la nostra formació.

Va tocar canviar transports. Adaptar-nos a una jornada extra de formació i matinar una vegada més però l’oportunitat era prou atractiva i no la podíem deixar passar. I així va ser. Dit i fet. Diuen que ser en el lloc adequat en el moment que toca genera oportunitats que no t’esperes i aquest n’és un clar exemple.

Va arribar el dijous i els i les alumnes de l’Escola Ribagorçana van visitar Casa Masover. Els havíem preparat un programa complert:

1r- Preparació de cavalls.

2n- Sortida a cavall amb la meitat del grup.

3r- Excursió pels voltants de la casa i jocs amb l’altre meitat.

4t- Canvi de grups. Ara muntarien els que no ho havíen fet i els altres farien l’excursió.

5è- Tots junts visitaven les instal·lacions de la granja guiats per un dels altres germans, en Josep.

6è- Dinar de grup a l’aire lliure i…cap a El Pont de Suert.

Els alumnes del Cicle de Neu varen poder gaudir de l’experiència i aprendre a través de la pràctica. Els alumnes de 3r de primària de l’Escola Ribagorçana varen poder realitzar la seva activitat i el resultat de tot plegat va ser un benefici repartit a parts iguals.

Tots vàrem viure una jornada difícil d’oblidar. Tots vàrem guanyar. Aquesta és la filosofia de l’Aprenentatge Servei, una metodologia que ens agrada pel benefici compartit per totes les parts i perquè creiem que FENT, SE N’APRÈN i això és el que fem al Cicle de Neu. Aprendre i formar-nos per esdevenir bons professionals de les activitats al medi natural.

Seguim!!!!