Quins residus generem en esmorzar?

Els passats 20-28 de novembre de 2021, es va celebrar la Setmana Europea de Prevenció de Residus amb l’objectiu d’organitzar accions de sensibilització ambiental relacionades amb aquest problema arreu d’Europa. Aquest projecte, que ha arribat a la seva 13a edició, rep el suport del programa LIFE+ de la Comissió Europea. Des del nostre institut hi hem participat realitzant un petit estudi sobre els tipus de residus que genera l’alumnat de l’ESO durant els seus esmorzars.

Metodologia

Cada dia, entre el 22 i el 26 de novembre, els delegats/des de cada grup classe de l’ESO van preguntar als seus/ves companys/nyes abans de sortir al pati si portaven l’esmorzar amb:

• carmanyola o Boc’n Roll
  • paper d’alumini
  • film o embolcall de plàstic
  • paper orgànic o peles de fruita
  • tetrabrick (sucs)
  • llaunes d’alumini (altres begudes)
  • o si no portaven esmorzar.

Els resultats van ser introduïts en un qüestionari de Google Forms i analitzats amb el programa Libre Office Calc amb el qual es van calcular percentatges i fer gràfics (diagrama de sectors i diagrama de barres de percentatges apilats).

Resultats

En total, la base de dades va tenir 1115 entrades obtingudes gràcies a la participació d’entre 160 i 215 alumnes cada setmana. Els resultats mostren que en un 44% dels esmorzars es generen residus, entre els quals paper d’alumini (24%), film o altres embolcalls de plàstic (16%) i envasos de tetrabrick (4%). Si mirem els resultats per cursos, els nivells que generen menys residus són 1er i 2on d’ESO, amb un 29% i 45%, respectivament. Aquests valors estan significativament per sota dels de 3er i 4rt d’ESO, amb un 56% en els dos casos. Cal recalcar que entre un 6 i un 12% de l’alumnat de l’ESO no porta esmorzar en cap dels dos patis.

Discussió

Els resultats obtinguts indiquen que el volum de residus que es genera en els esmorzars de l’alumnat de l’ESO encara es podria reduir molt. Del total d’esmorzars que es fan, una mica per sota del 50% generen residus, dels quals el principal és el paper d’alumini representant una mica més de la meitat del total. També sembla que les famílies i l’alumnat del primer cicle de l’ESO (1er i 2on) estan més conscienciats amb el problema dels residus doncs en generen menys, portant l’esmorzar embolicat amb Boc’n Roll o paper de cuina o dins d’una carmanyola.

Els cursos 2018-2019 i 2019-2020 es van realitzar uns estudis semblants. En el primer estudi, els estudiants de 2on d’ESO van fer una enquesta a 101 alumnes dels quals un 45% portava l’entrepà embolicat amb paper d’alumini i un 7% amb film. En el segon estudi, amb una mostra de 211 alumnes, els esmorzars que generaven aquest tipus de residus eren quasi un 40%. Contràriament, en aquest cas, els nivells on hi havia un major ús del paper d’alumini corresponien al primer cicle de l’ESO. De la comparació dels tres estudis es desprèn que, en general, la situació des del curs 2018-2019 no ha millorat massa, i que l’ús de materials que generen residus en la preparació dels esmorzars es manté relativament constant. Per tant, cal seguir insistint en la necessitat de reduir l’ús del paper d’alumini i dels plàstics.

Cal destacar, però, dos fets força positius en el darrer estudi; concretament que l’ús d’envasos tetrabrick és residual (entre  el 3 i el 7% segons els curs) i que no hi ha hagut cap cas que hagi portat begudes en llaunes d’alumini. Això representa una millora substancial respecte el curs 2019-2020 en que un 30% de l’alumnat portava begudes en ampolles de plàstic, tetrabrick o llaunes d’alumini.