Quants residus generem amb l’esmorzar?

El curs passat (2018-19), els alumnes de 2on d’ESO van engegar una campanya per reduir l’ús del paper d’alumini per embolicar els entrepans. Primer de tot, dins de l’assignatura de Tecnologia, van fabricar Boc’n Rolls. D’altra banda, dins de l’assignatura d’anglès, van fer una enquesta a 101 alumnes del centre per esbrinar amb què embolicaven els seus entrepans. Els resultats de l’enquesta es mostren en el següent gràfic.

Com es pot veure, una part important dels alumnes, prop de la meitat dels enquestats, portaven els entrepans embolicats amb paper d’alumini i, aproximadament, un 40% no generaven residus en el seu esmorzar.

Aquests curs, els alumnes membres del comitè ambiental de cada nivell de l’ESO han fet unes noves enquestes a tots els alumnes de l’ESO. En total, han participat 211 alumnes. Se’ls ha demanat amb què porten els seus esmorzars (Boc’n Roll, carmanyola, paper de cuina, paper d’alumini, paper film) i les seves begudes (cantimplora, ampolla de plàstic, tetrabrick). Els resultats es mostren en els següents gràfics.

D’entrada, sembla que la campanya del curs anterior va ser quelcom efectiva, doncs hi ha una certa reducció de l’ús del paper d’alumini; s’ha passat del 45,5% del curs 18/19 al 29% del curs 19/20. No obstant, cal tenir en compte que l’enquesta del curs anterior es va realitzar al primer cicle de l’ESO i, enguany, els alumnes de 2on d’ESO són els que encara porten més paper d’alumini (42% dels enquestats), resultat que és força semblant al del curs passat (45,5%). Per tant, en realitat, el canvi seria menys significatiu. Al voltant d’un 35% dels alumnes de l’ESO (31% a 4rt d’ESO-40% a 2on d’ESO) porten Boc’n Roll o carmanyola i, en principi, no generen residus. Cal tenir en compte, però, que alguns d’aquests alumnes ens han dit que també emboliquen l’entrepà amb paper de cuina.

Pel que fa a les begudes, la majoria d’alumnes de l’ESO (69%) no generen residus ja que, o bé no porten begudes o porten l’aigua en una cantimplora. Els alumnes que en aquest sentit són més sostenibles són els de 1er (78%) i 3er d’ESO (74%).

Com a conclusions d’aquest estudi, cal dir que encara queda feina per fer per reduir l’ús de l’alumini i d’altres residus en els alumnes de l’ESO del centre. Això és especialment evident en el cas dels embolcalls dels esmorzars doncs en tots els nivells, més de la meitat dels alumnes encara porten materials que generen residus (paper d’alumnini, film o de cuina). En el cas de les begudes, els resultats són clarament millors, però encara es pot fer quelcom més per reduir l’ús d’ampolles de plastic d’un sol ús o de tetrabricks.