Per un institut sense alumini

Molta gent i, segurament molts de vosaltres, esteu acostumats a embolicar els entrepans amb paper d’alumini. Malgrat que l’alumini és el segon metall més abundant del nostre planeta, la seva extracció i purificació té un cost ambiental molt elevat.

L’alumini s’aïlla de la bauxita però els jaciments d’aquest tipus de roca d’Europa, de l’Amèrica del Nord i de la Xina estan quasi esgotats. Actualment la seva extracció és rendible en alguns països d’Àsia (Índia), d’Oceania (Indonèsia i Austràlia), de l’Amèrica del Sud (Brasil i Guayana) i d’Àfrica (Sierra Leona i Guinea). Les activitats mineres que es fan en aquests països per extreure la bauxita provoquen la destrucció de les seves reserves naturals i contaminen l’aire, el sòl i l’aigua. Tot això es tradueix en un empobriment de la biodiversitat, una menor disponibilitat d’aigua potable, menys superfície de terreny cultivable i una major incidència de malalties.

La producció de l’alumini implica una despesa energètica enorme, tres vegades superior a la de l’obtenció de la mateixa quantitat d’acer. També és un procés que contamina molt.

Per fabricar cada rotllo de paper d’alumini que gastem a les nostres llars es produeix:

• 1,3 kg de fangs amb metalls pesants, els quals estan associats a l’aparició de càncers i malalties del sistema nerviós.
  • 60 gr d’òxid de sofre, agent causant de la pluja àcida.
  • 4000 litres de fluoramina, un gas irritant, tòxic per a les plantes i que produeix alteracions als ossos, dents, ronyons i cabells.

Adaptat de: http://mediambient.gencat.cat/web/.content/home/ambits_dactuacio/educacio_i_sostenibilitat/educacio_per_a_la_sostenibilitat/suport_educatiu/recursos_educatius/residus/alumini/article_sobre_l_alumini.pdf

Què estem fent al nostre institut per reduir l’ús del paper d’alumini?

Durant el primer trimestre del curs 2018/19, els alumnes de 2on d’ESO han realitzat un taller de confecció de boc & rolls a l’assignatura de Tecnologia, supervisats per la professora Rosa Fernàndez. En aquest taller, han seguit tot el procés tecnològic per fabricar els boc & rolls mitjançant materials com estovalles plastificades, cintes de velcro, fil i agulla de cosir. Ara tots els alumnes d’aquestes classes ja poden contribuir a la reducció de l’ús del paper d’alumini embolicant els entrepans de l’esmorzar amb el seu boc & roll!

Materials utilitzats durant el procés tecnològic de fabricació  dels boc & rolls.

La professora Rosa Fernàndez amb en Roger Barragan (alumne de 2on

ESO A i membre del Comitè   Ambiental) mostrant els boc & rolls.

Durant aquest segon trimestre, els alumnes del mateix nivell han fet una primera valoració de l’ús dels boc & rolls en el centre dins l’assignatura d’anglès, en el marc del projecte e-twinning “Help us save our planet” i supervisats per la professora Meritxell Escayola. Les tasques dels alumnes han consistit en dissenyar una enquesta que han fet a la resta d’estudiants del centre.

A continuació podeu observar els resultats obtinguts a partir d’una mostra de 101 alumnes.

Com podeu veure, encara queda molt feina per fer, ja que quasi la meitat dels enquestats encara utilitzen paper d’alumini per embolicar els seus entrepans i menys d’un 20% fan servir el boc & roll.

En breu, i aprofitant el mateix projecte, s’iniciarà una campanya de sensibilització per reduir l’ús a l’institut d’aquest material tan insostenible.

Us seguirem informant…….