Carnaval, carnaval…

Divendres de Carnaval és un dels dies importants a l’Institut Llavaneres. Tots els grups d’alumnes d’ESO han estat preparant durant dies el seu projecte d’actuació, que ha de complir els requisits següents:

  • Ha de ser una proposta original.
  • L’actuació ha de mostrar sincronització amb la música i coordinació de moviments.
  • Cal una posada en escena treballada i coherent.
  • La temàtica ha de ser original i crítica.
  • Cal una escenografia i un vestuari adequats, originals i sostenibles.
  • L’actuació no ha de mostrar cap tipus de discriminació ni apologia de la violència o el consum de drogues.
  • Hi ha de participar la totalitat de la classe.

Després d’acabar de preparar disfresses i escenografia i d’arrodonir el ball, els alumnes han baixat al gimnàs per mostrar la feina feta i participar en el concurs sota la mirada atenta d’un jurat format per cinc persones. Els guanyadors, un grup classe de cada curs, que gaudiran d’un matí fantàstic a un parc aquàtic són… 1r d’ESO D, 2n d’ESO D, 3r d’ESO C i 4t d’ESO C.

Felicitats a tots, guanyadors o no, alumnes i tutors, per la feina feta!

 

Jornades Culturals a l’Institut

Els dies 8 i 9 de febrer, els alumnes d’ESO substitueixen les classes convencionals per tallers, xerrades, concursos, sortides, assajos i celebració de Carnaval… Però ,sobretot, portaran a terme activitats de cohesió i de cultura general en el context de les Jornades Culturals.

D’aquesta manera, s’ha començat el dijous assistint a alguna de les conferències programades o participant en els tallers que han impartit alguns convidats o els mateixos professors del centre.

En les conferències a què han assistit, els alumnes han pogut adquirir coneixements sobre l’assetjament, la salut mental, les xarxes socials, els primers auxilis, l’addicció a l’alcohol, l’alimentació saludable…

Però també han posat a la pràctica les seves habilitats en els tallers d’aparells de so i imatges del passat, dibuix itinerant, descoberta de la vegetació de l’entorn, observació dels avions, ganxet, taller d’imants, decoració d’una bossa, doblatge, concurs de coneixements, galetes, jocs de taula, jocs en anglès, bingo musical, handbol, country, balls i ritmes diversos, realitat virtual, etc.

Després de l’esbarjo, els alumnes s’han repartit per les aules en grup d’especialistes per participar en el concurs de La classe més culta. Cada mitja hora se’ls ha fet arribar un qüestionari amb una quarantena de preguntes sobre diferents aspectes de cadascuna de les disciplines acadèmiques i també sobre l’actualitat. Després que els professors corregeixin les proves, s’anunciarà la classe que haurà obtingut més punts. Tot el grup serà recompensat amb una xocolatada.

Finalment, acabaran la jornada preparant la comparsa de Carnaval, que faran lluir demà divendres davant de tot l’institut i d’un jurat que haurà de decidir quina classe de cada curs és la guanyadora d’un matí al parc aquàtic!

De moment, us oferim alguns moments de les activitats d’avui dijous.

Agraïm a tots els talleristes i conferenciants la seva participació desinteressada.

Fotografia: Eva Vilà

Tria i participa en una de les 4 xerrades en streaming que posem a la teva disposició

L’11 de febrer és el Dia Internacional de la Nena i la Dona a la Ciència i des de #100tífiques 2024 s’han posant en marxa unes conferències en línia a les quals podeu accedir des d’aquest article mateix:

Les #100tífiques són una comunitat de més de 700 voluntàries que, des de fa cinc anys, visiten més de 800 centres escolars de tot el país.
Avui, 7 de febrer, avançant els actes del Dia Internacional de la Nena i la Dona a la Ciència (que se celebrarà l’11 de febrer) i de forma simultània, aquestes #100tífiques, procedents de centres públics i d’empreses privades, compartiran la seva experiència vital, la seva carrera professional i la seva trajectòria, perquè nois i noies sàpiguen que, en el futur, poden arribar a ser el que vulguin.

Us podeu connectar avui, dimecres dia 7, a partir de les 9 h del matí, a les xerrades que oferirem en streaming, o el 14 de febrer. Consulteu la graella següent:

7 de febrer
9.00 h
La dona i la indústria farmacèutica  María Luz Rodríguez 
7 de febrer
9.45 h
Todas podemos ser 100tíficas  Elena Díaz
7 de febrer
10.45 h
Mi viaje hasta la ingeniería  Cintia Pérez
14 de febrer
12.15 h
Ciència dins i fora del laboratori: un viatge pel micromón cel·lular  Silvia Benito

L’alumnat i el professorat de Ciències i Tecnologia de 2n BAT de l’Institut Llavaneres ens connectarem en directe el proper divendres amb l’INSTITUT DE CIÈNCIES FOTÒNIQUES (ICFO) per participar en l’activitat Fotònica en 5 minuts! organitzada en el marc del Women in Science Month de l’ICFO, per celebrar el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, on descobrirem el món de la fotònica a través de 4 especialistes de l’ICFO:

  • Diana Méndez Avalos, graduada en Nanotecnologia per la Universitat Autònoma de Mèxic i que va obtenir el Màster en Ciències i Tecnologies Quàntiques a la Universitat de Barcelona. Actualment és estudiant de doctorat a l’ICFO, al grup de Física Atòmica i Òptica Quàntica. El seu treball se centra en el desenvolupament de sensors atòmics, especialment en la Magnetometria amb Àtoms calents.
  • Mariona Dalmases és química, amb un màster en Química de Materials Aplicats i un doctorat en Nanociències. Actualment és investigadora post-doctoral al grup de Nanomaterials Optoelectrònics Funcionals a l’ICFO. El seu treball se centra en el desenvolupament de síntesi de diferents materials semiconductors nanoestructurats (punts quàntics) per aplicar-los al camp de l’optoelectrònica.
  • Marta Zanoletti es va doctorar en física al Politecnico di Milano l’any 2019 i actualment és investigadora post-doctoral del grup d‘Òptica Mèdica a l’ICFO. La seva activitat investigadora se centra a dissenyar, desenvolupar i caracteritzar dispositius mèdics òptics difusos híbrids, que s’utilitzen amb èxit en entorns difícils com les cures intensives.
  • Lucía Castillo García és una física amb formació en instrumentació per a experiments de física de partícules d’alta energia i va obtenir el seu doctorat en Física a l’École Polytechnique Fédérale de Lausanne, a Suïssa. Recentment s’ha incorporat a l’equip de divulgació d’ICFO i està coordinant les activitats educatives d’ICFO per inspirar els joves estudiants en el camp de la fotònica.

Les conferenciants explicaran per què la fotònica és important per a la seva investigació i la societat. Cada ponent tindrà 5 minuts per donar la seva xerrada de forma entretinguda i entenedora.

Mònica Sans Ramos
Professora de l’Institut LLavaneres

Activitats a la neu

De dilluns a dimecres, els alumnes de 3r d’ESO de l’Institut de Llavaneres fan una estada a Port del Comte per gaudir de diverses activitats de muntanya.

Avui han fet un tastet d’esquí de fons a Tuixent La Vansa i els propers dies faran esquí de muntanya i una excursió amb raquetes.

Vegeu en aquestes imatges quin dia més assolellat que tenen. Esperem que el sol no els fongui tota la neu!

Imatges: Anna Navarro i Marta Monterde

Tres alumnes de 1r de Batxillerat seleccionades per al Programa Argó

L’alumnat de 1r de Batxillerat ha començat la tria del Treball de recerca al llarg d’aquest mes de gener. Tres noies del grup B han estat seleccionades per desenvolupar aquest projecte a través del Programa Argó. Són Paula Barrios, Martina Figueras i Aurora Godàs.

La Paula i la Martina fan una investigació sobre la llengua literària a la publicitat, mentre que el treball de l’Aurora estudia la relació entre el gènere i la salut.

El Programa Argó, de la Universitat Autònoma de Barcelona, ofereix assessorament a treballs de recerca que ofereix la institució: el professorat universitari proposa temes i guia perquè alguns alumnes de Batxillerat puguin fer aquestes investigacions. Enguany són tres les alumnes de l’Institut Llavaneres que es podran beneficar d’aquesta experiència.

Susana García

Tutora de 1r de batxillerat B

Es jubila Lluïsa Costa, professora de català

Dilluns 22 de gener va ser el darrer dia que Lluïsa Costa, del Departament de Català, va tancar la seva etapa professional per encetar-ne una altra: la de la jubilació.

La Lluïsa ha format part de l’equip docent de l’Institut Llavaneres en dues etapes diferents, una a l’edifici antic i l’altra en aquest nou edifici, ara farà uns 8 anys aproximadament.

Els alumnes feia dies que li anaven fent arribar petits obsequis i moltes cartes de comiat, ja fos durant les classes o anant a buscar la professora al Departament de Català.

Els professors i les professores del centre, juntament amb consergeria i secretaria, vam aprofitar una estona de la tarda del dia 22 per acomiadar-nos de la Lluïsa amb una petita celebració.

La directora del centre, Eva Vilà, li va dedicar unes paraules i va destacar alguns aspectes de la Lluïsa, com la puntualitat, l’amor per la llengua, l’acompanyament a l’alumnat, la rialla, la tranquil·litat insular, etc.

Després va ser la pròpia Lluïsa qui ens va dedicar unes paraules a tots, una mica emocionada, per què no dir-ho.

Lluïsa, tots plegats et desitgem tota la felicitat del món en aquesta nova etapa que ara comences.

Xerrada sobre Comunicació oral

Dimarts 23 de gener els alumnes de 2n de Batxillerat van assistir, a la biblioteca de l’institut, a una xerrada sobre Comunicació oral, tant important per a l’etapa formativa que començaran el curs vinent com per a la vida quotidiana o professional de qualsevol persona.

La conferència va ser a càrrec de Quim Casas, actor, periodista, professor i especialista en veu, cos i comunicació. Podeu veure un fragment d’una de les seves xerrades en aquest vídeo.

Esquelets al Cosmocaixa

Aquesta setmana, amb l’alumnat de 4t d’ESO hem fet un viatge per la història de la Terra, concretament a l’era mesozoica, per descobrir les rèpliques dels esquelets dels dinosaures més importants trobats a la Patagònia i les restes fòssils originals.
La sortida ha estat organitzada per l’optativa de Biologia i Geologia.
Professores: Juliana Quadrada de Torres i Sílvia Soler

Parlem de pornografia

Imatge: Míriam Rialp

Al llarg d’aquest mes de gener, els alumnes de 4t d’ESO reben una xerrada sobre el perill i els riscos del consum de pornografia, que porta per títol Als dos costats de la pantalla.

El conductor de l’activitat, diplomat en Educació Musical i format com a Monitor d’Educació Afectivosexual a l’Institut d’Estudis de la Sexualitat i de la Parella, comença preguntant als alumnes què saben de la pornografia. Però l’objectiu és reflexionar sobre l’addicció al sexe a les xarxes, tot analitzant allò que passa a cada costat de la pantalla de l’ordinador quan hom consumeix pornografia:

  • Davant de la pantalla: Un adolescent que consumeix pornografia, pot veure activades les xarxes de recompensa del seu cervell. Tenint en compte que, en aquesta edat, algunes zones del cervell encara no estan desenvolupades, és tan difícil poder valorar el que arriba a través de les xarxes com regular-ne el consum. Per tant, és molt fàcil que es generi ràpidament dependència, com en qualsevol altra addicció: Com que ens habituem a l’estímul, es necessita un consum més freqüent i d’imatges que mostrin situacions més desconegudes o sobrepassades.
  • Darrere de la pantalla: La pornografia és una indústria que té com a objectiu fer diners. Les persones que hi treballen, en la seva majoria dones, són maltractades, ja que hi actuen al llarg de moltes hores per poder subsistir mínimament, i en condicions de treball pèssimes, com jornades maratonianes, higiene escassa, situacions forçades, etc. La visió que es dona de la dona en aquestes xarxes és absolutament masclista i de submissió, gens respectuosa.

Finalment, el conductor del taller exposa la seva experiència: Era un nen molt perfeccionista a qui agradava estar bé amb els altres, apreciat per tothom. Abans dels 10 anys, a casa d’un amic, es va introduir en la pornografia. Tot i que aquella primera experiència va ser traumàtica, de seguida començà a consumir pornografia a les xarxes fins a convertir-se en un addicte. Aquet fet el va aïllar de la família i dels amics i li va portar molts problemes a l’hora de relacionar-se amb els altres, sobretot amb les noies, ja que una cosa són les relacions sexuals que es mostren a les xarxes i l’altra les relacions que s’estableixen en la realitat.

El conferenciant va explicar que cal evitar caure en l’addicció i que cadascú ha de buscar la seva pròpia motivació per evitar-la o per poder superar-la.

La valoració que fan els alumnes d’aquesta xerrada és molt positiva, ja que conèixer de primera mà algú que es declara ex-addicte a la pornografia i saber com ha pogut superar aquesta addicció sempre és impactant.

Eduard Bayarri

Pràctiques al laboratori

Aquests dies, a 3r d’ESO, estem treballant la digestió a la matèria de Biologia i Geologia.

Ens hem preguntat com es processen els aliments, on van els nutrients i com s’obté la femta. Per fer-ho, hem fet una analogia entre l’aparell digestiu i materials que tenim al laboratori, per tal d’observar tots els processos que hi passen.

Cèlia Vendrell Xixons

Jan Martín López, de 2n d’ESO B, campió d’Espanya!

 
Des de l’Institut Llavaneres volem felicitar el nostre alumne de 2n ESO B, Jan Martín López.
S’ha proclamat campió d’Espanya en categoria infantil masculí, amb la selecció catalana de bàsquet.
La final d’infantil masculí del Campionat d’Espanya de seleccions s’ha disputat aquest passat cap de setmana (6-7 de gener 2024) a Huelva. La selecció catalana es va imposar a la madrilenya per 73 a 57.
El campionat d’Espanya de seleccions autonòmiques es juga cada dos anys. El 2022 Catalunya ja el va guanyar en categoria mini i, ara, en categoria infantil, ha tornat a quedar campiona d’Espanya.
Moltes felicitats Jan, equip i família!!!

Resum de la “Marató de talents” del 20 de desembre de 2023

Dimecres 20 de desembre, alumnes i professors vam acomiadar el curs amb la Marató de Talents, un espectacle col·lectiu en què tothom podia participar i aportar el seu granet de sorra tot mostrant allò que sabia fer.

El jurat va tenir feina a triar quina actuació havia de ser mereixedora de premi, però finalment es va decantar per destacar l’actuació conjunta de la classe de 4t d’ESO D, tutor inclòs, i la participació individual de l’alumna Mariana Haro, de 1r d’ESO A, amb una menció especial per a Moseab Zbakh, de 4t d’ESO B.

Els professors van dedicar als alumnes una nadala personalitzada i alguns van atrevir-se amb la guitarra i tot!

L’acte va ser presentat per quatre alumnes de 4t i va comptar amb la presència del Regidor de Cultura de l’Ajuntament de Llavaneres, el senyor Joan Arnau, acompanyat de la tècnica d’Educació, Noèlia Valle, i de la Direcció del centre, representada per Eva Vilà.

En total, es va aconseguir una recaptació de 162 €, que ha estat enviada a la Marató de TV3.

VISITA DE PRIMER DE BATXILLERAT AL COSMOCAIXA

Els alumnes de 1r de Batxillerat, el 20 de desembre, han anat fins al Cosmocaixa per realitzar una sèrie d’activitats relacionades amb la matèria de Biologia:

En primer lloc, han assistit a la conferència d’una investigadora doctorada en el camp de la genètica i l’aplicació en la transmissió dels gens en la miopia. Els ha explicat què ha estudiat, les beques d’investigació que ha rebut, les tasques que ha fet i la tesi doctoral feta a Barcelona. Ha tancat la xerrada amb un petit debat.

Seguidament els alumnes han fet una breu visita lliure a l’exposició dels dinosaures de la Patagònia

I la tercera activitat ha consistit en un taller de fabricació d’un medicament. Ha estat un exercici molt interactiu en què els alumnes s’han endinsat en el treball de laboratori per saber com es treballa en per la síntesi d’un fàrmac concret per tractar el Pàrkinson. Els nois i les noies assistents han utilitzat material de laboratori, un agitador magnètic; han fet una cromatografia i han obtingut una sèrie de resultats que, finalment, han discutit i valorat.

La valoració de l’activitat per part dels alumnes ha estat molt bona; els ha agradat molt. Els professors acompanyants, Gabriel Saez i Sergi Mis, consideren aquesta activitat molt positivament.

Imatges de Gabriel Saez i de Sergi Mis