Nou treball de recerca de Batxillerat premiat a l’institut Frederic Mompou

Un any més, estem orgullosos dels nostres alumnes de Batxillerat i dels seus tutors de treball de recerca: han tornat a obtenir un Premi de Recerca Jove, el més prestigiós i important de Catalunya.

Els premiats són:

• Sergio Fernández León i Joel Lloret. Treball tutoritzat per Marta Rius. Títol del treball: “Rainbow notes. La melodia dels colors”.

No és fàcil obtenir cada any premis als treballs de recerca que fan els nostres alumnes de Batxillerat, això passa en molt pocs centres. Per això ens sentim especialment contents i orgullosos de la nostra feina i la dels nostres alumnes.

Aquest és el resum del treball del Sergio i del Joel:

“En aquest treball de recerca es planteja dissenyar algun dispositiu que pogués ser útil per a persones que pateixen acromatòpsia o daltonisme, malalties que disminueixen o anul·len la capacitat d’identificar els colors. Altrament, és una bona manera per començar a introduir-se en el món de la programació des de diferents llenguatges i plataformes, i és el punt d’inici per crear el nostre propi projecte des de zero, ja que buscàvem un tema que tingués relació amb la robòtica i el disseny.

Així doncs, l’objectiu principal del Treball de Recerca  és  realitzar un projecte electrònic que realitzi la transformació de colors a sons per ajudar a les persones amb problemes visuals.

Per aconseguir-ho hem creat un aparell utilitzant una plataforma Arduino que transforma els colors captats per un sensor RGB a diferents sons. A més a més, ens va semblar interessant traslladar aquest projecte a altres plataformes. Això va ser el que ens va impulsar a crear una aplicació mòbil que fes la mateixa funció que el sensor però d’una manera més pràctica per a la vida diària d’una persona amb problemes visuals.

Com a aplicació pràctica es reprodueix la melodia d’una peça musical, aplicant conceptes físics i tecnològics, traduint una peça musical amb la seva  partitura a una sèrie de colors que mitjançant la càmera de temps real faci sonar la cançó utilitzant un eix rotatiu que conté la melodia enrotllada.

Per últim  hem creat una marca, primer creant un logotip, i després ampliant amb una imatge corporativa, que englobi tota la campanya publicitària amb disseny de camions, cartells, packaging, etcètera.”