La línia 9 del metro i l’enginyeria de camins explicada a l’alumnat de 1r de Batxillerat

El passat dijous 16 de novembre vam tenir el privilegi de tenir a l’institut una xerrada amb les senyores Mireia Laguna i Esther Solà, totes dues enginyeres de camins, que actualment estan treballant en les obres de la línia 9 del metro de Barcelona. La xerrada es va oferir a l’alumnat de 1r de Batxillerat, i s’emmarca en els actes de celebració de la setmana de la Ciència i l’Enginyeria a l’institut.

La senyora Laguna ens va explicar en què consisteix la feina dels enginyers de camins: bàsicament, el que fan és pensar i dissenyar solucions que millorin la vida de les persones. Ens va explicar que aquests dissenys s’han de fer tenint en compte els factors limitants (pressupost, orografia, tipus de terreny, etc), i que l’enginyeria de camins és la que té més impacte en el paisatge d’un territori. També ens va explicar que els enginyers han de tenir molt en compte el medi ambient a l’hora de buscar les millors solucions que tinguin el menor impacte.

La senyora Solà es va centrar més en els aspectes constructius de la línia 9 del metro de Barcelona, un projecte en què ara mateix està treballant: com es construeix el túnel, el disseny d’estacions, ubicació de la infrastructura, etc. Tant la Mireia com l’Esther ens van dir que es té en compte en tot moment si hi ha la més mínima afectació als edificis de sobre del túnel durant la seva construcció. També ens van dir que la línia 9 del metro serà la més llarga d’Europa, i que serà automàtica perquè així augmenta la freqüència de pas i la seguretat, i que això al mateix temps no treu feina a altres persones ja que es poden dedicar a tasques de més valor.

Al final de la xerrada, els alumnes de 1r de Batxillerat els van fer tot tipus de preguntes: per exemple, com s’accedeix a ser enginyer, o com la Mireia va aconseguir ser gerent i cap de la seva empresa, o què podem fer davant de la situació de sequera que es viu ara a Catalunya.

Les senyores Laguna i Solà no fan mai xerrades en instituts de secundària, i això encara dóna més valor al fet que ens hagin volgut dedicar part del seu temps per compartir-lo amb alumnes del nostre centre. És gràcies a la professora Elisenda Besora, que va treballar també a les obres de la línia 9 del metro, que vam poder gaudir de la seva xerrada. L’alumnat de 1r de Batxillerat la va valorar molt positivament, i esperem que hagi despertat noves vocacions per dedicar-se a l’enginyeria, sobretot entre les noies. La presentació de models femenins que es dediquin a tasques d’enginyeria és un dels objectius del programa STEAMcat de què participa l’institut.

Tram de la línia 9 del metro de Barcelona actualment en construcció.