Construïm un sònar a 4t de Tecnologia

Aquests dies estem exposant en el centre els treballs realitzats pels nostres alumnes a la matèria de tecnologia de quart de l’ESO. Com venim fent en els darrers cursos, els alumnes han hagut de dissenyar i construir la maqueta d’un sonar. Aquesta maqueta era lliure de disseny però amb peculiaritat d’incorporar un seguit de condicions com són els elements electrònics. En aquest procés els alumnes han pogut veure la importància de planificar correctament els esbossos de la maqueta per a que, posteriorment, tot i tingui cabuda.

Desprès de fer el muntatge de la maqueta i incorporar els elements electrònics els alumnes han hagut de fer la programació del sensor i del servomotor amb un programa específic (Arduino). Al finalitzar aquesta programació, amb l’ajuda d’una pantalla més gran i la interfície de simulació del sonar, hem pogut comprovar que aquests robots-sonar funcionaven. Van funcionar tots? La resposta és no. En aquest procés d’aprenentatge els alumnes poden observar que a vegades existeixen errors de disseny, programació, construcció o fallida d’elements electrònics que fan que un objecte no funcioni, observar els errors també els ajuda a aprendre i comprendre millor el funcionament dels objectes tecnològics.