Xerrada de codis secrets a 4t ESO

Des del departament de matemàtiques de l’institut es va organitzar una xerrada i un taller sobre criptografia el passat dimecres 5 de febrer dirigits als alumnes de 4t d’ESO. La criptografia és la branca de les matemàtiques dedicada a la codificació de missatges, tant útils avui dia en, per exemple, el tràfic de dades a la xarxa.

La xerrada i el taller van ser a càrrec de l’Òscar Font @Enigmatitis. A la xerrada l’Òscar ens va parlar de la història de la criptografia i vam tenir el plaer de veure en funcionament una màquina Enigma, original de la segona Guerra Mundial. La màquina Enigma la van inventar els alemanys per tal de codificar totes les transmissions i ordres entre els comandaments alemanys. Va ser gràcies al matemàtic Alan Turing, que es va poder desxifrar el codi que feien servir i aquest fet s’estima que va escurçar la finalització de la guerra en un parell d’anys. Us recomanem la pel·lícula “Descifrando Engima” si voleu saber més sobre aquest tema.

Després de la xerrada, els alumnes van posar en pràctica alguns dels mètodes de xifrat que s’han fet servir al llarg de la història. Va ser divertit i útil. Ens va ensenyar com és, a hores d’ara, l’únic sistema de codificació indesxifrable.  Al final, l’Òscar ens va mostrar una forma segura i fàcil de crear contrasenyes per a protegir les nostres dades. Si la voleu conèixer pregunteu als nostres alumnes de 4t. Ells ha ho saben fer!

I si voleu veure algunes fotografies, aquí les teniu…