Robòtica i Programació

Fa una colla d’anys que a l’institut de Celrà es treballa la robòtica, l’automatització, la programació… Els darrers cinc cursos, aquests continguts han passat de ser un bloc que es treballava a l’optativa de Tecnologia de quart d’ESO a formar part, de manera ordenada i progressiva del programa de l’assignatura de Tecnologia de cada curs.

Des del departament de tecnologia impulsem l’ús d’aquesta potent eina pedagògica oferint continguts des de primer d’ESO fins a tercer per a tots els alumnes. A tercer i quart d’ESO es pot cursar optatives anuals de robòtica per complementar una  formació més específica als alumnes més interessats en aquest àmbit.

Objectius:
  • Definir un itinerari adreçat a tots els alumnes que desenvolupi competències vinculades a la robòtica, la programació i el disseny i la impressió 3D.
  • Desenvolupar habilitats de robòtica, programació, disseny i impressió 3D mitjançant un enfocament metodològic:
    • Competencial i basat en el mètode de projectes.
    • Que fomenti el treball en equip i la resolució de problemes extrapolables a situacions reals
  • Fomentar l’interès de tot l’alumnat en l’àmbit cientificotecnològic i millorar-ne el corresponent rendiment acadèmic.
Distribució horària dels continguts:
  • 1r ESO: Introducció a la Programació amb Scratch.
  • 2n ESO: Ampliació de Scratch i robòtica amb l’equipament Lego WeDo.
  • 3r ESO: Optativa de robòtica amb Lego Mindstorms EV3 i des de Tecnologia disseny i impressió 3D amb SketchUp.
  • 4t ESO: Robòtica amb Arduino i Appinventor
  • Batxillerat: TdR
Recursos i espais:
  • 2 aules d’informàtica amb 17 ordinadors cada una.
  • 2 aules de Tecnologia.
  • 1 aula Lego mindstorms EV3 per 16/24 alumnes.
  • 1 aula Lego We-Do 2.0 16/24 alumnes.
  • 1 aula Micro:bit per a 16 alumnes.
  • 1 impressora 3D BCN Sigma 3D.
  • 1 aula Impulsem la robòtica amb Arduino per a 16 alumnes
PRIMER CURS:

Introducció al llenguatge de programació per blocs amb Scratch. L’objectiu que es vol aconseguir és que els nois i noies siguin capaços de programar moviments, animacions i algun joc senzill.

SEGON CURS:

Aprofundiment en la programació de jocs. S’introdueix el control amb sensors i afegim el moviment de motors fent ús del recurs Lego WeDo.

TERCER CURS:
Tecnologia:
  • Disseny i impressió 3D: S’aprenen a fer servir les eines del programa Sketchup mitjançant el disseny de diferents
    objectes, un dels quals és imprès amb la impressora 3D. Per altra banda, es desenvolupa un ABP sobre jocs de taula. A continuació, es mostra un exemple del resultat del projecte.

Exemple de projecte de creació de jocs de taula:

M´s company – Documents de Google

• Robòtica amb Micro:bit

Amb el grup adaptats es treballa amb la placa Micro:Bit, dissenyada per aprendre a programar de manera fàcil i divertida ja que disposa de molts sensors que ens permeten captar dades del nostre entorn de forma senzilla com són els de temperatura, sensors de llum, polsadors i acceleròmetres entre altres.

Estudi realitzat pels alumnes de 4tA de l’institut pel programa Ciència entre tots. Curs 2020-2021.
Optativa de Programació i Robòtica:

L’objectiu d’aquesta matèria optativa és despertar l’interès per la ciència, la tecnologia i l’enginyeria i per entendre l’entorn tecnològic en el qual vivim. Assolirem aquests objectius treballant la creació i la programació de robots amb els kids de LEGO Mindstorm EV3. Els continguts es desenvolupen mitjançant la resolució de problemes, activitats i reptes tecnològics d’una forma divertida i participativa, fomentant el desenvolupament cientificotècnic, la col·laboració i el treball en equip.

Aquesta matèria optativa pot tenir continuïtat a 4t amb l’optativa de Tecnologia, també a batxillerat a la matèria de Tecnologia Industrial i amb tots els cicles formatius de grau mitjà de branques tècniques.

Es recomanable aquesta matèria als alumnes amb interessos en l’enginyeria, les ciències, la informàtica o les tecnologies aplicades.

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/kgauIydXrv4?start=6″ title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>

QUART CURS:

Optativa de Tecnologia:

En aquesta optativa el que es vol aconseguir és englobar la impressió 3D i la robòtica. Els alumnes amb els coneixements adquirits durant el 3r ESO sobre disseny 3D han de dissenyar el seu propi robot (el suport on es col·locarà la placa Arduino). Un cop tenen imprès el seu robot comença aquí la programació d’aquest robot de manera que sigui el màxim d’autònom possible.

A partir de tasques i reptes els alumnes van aprenent a programar la placa Arduino a través del programa Snap4Arduino (de programari lliure).

El curs 2019-20 el Departament d’Educació ha reconegut el projecte de Robòtica i Programació de l’Institut de Celrà com a pràctiques educatives de referència d’innovació pedagògica.