Projecte Rius a l’Institut Collblanc

El Projecte Rius és una iniciativa de l’Associació Hàbitats, una entitat sense afany de lucre que, des del 1997, treballa per apropar les persones als rius i les rieres. Des de l’institut Collblanc formem part d’aquest projecte des del curs 2018-19 i ens encarreguem de la inspecció d’un tram del riu Francolí (dins el terme de Tarragona). Aquest mes de maig, hem fet la inspecció amb tot l’alumnat de 4t d’ESO, tot realitzant l’estudi de la qualitat hidromorfològica, fisicoquímica i biològica d’aquest tram. Amb les nostres dades recollides, col·laborem en l’elaboració anual de l’Informe RiusCat, sobre l’estat ecològic dels rius i rieres de Catalunya.

En aquestes visites, hem pogut observar un ecosistema fluvial una mica deteriorat, tot i que hem pogut constatar la presència de vegetació de ribera, com el pollancre i la menta, i fauna com l’oriol, l’oreneta cuablanca i la granota verda, a més de diferents macroinvertebrats que hem recollit del fons del riu per a poder-ne fer una observació i identificació més acurada.

Amb una setmana de diferència, hem pogut observar com el cabal del riu ha minvat per motius que encara no hem confirmat. Això ens ha fet adonar de la fragilitat d’aquest ecosistema i com la influència humana hi juga un paper molt important, ja sigui fent actuacions per fomentar la seva conservació, ja sigui per evitar activitats que deterioren els nostres rius.

Aquest projecte també ens serveix per fer el Servei Comunitari. D’aquesta manera, realitzem una acció educativa, en el marc del currículum obligatori, que vol promoure que l’alumnat experimenti i protagonitzi accions de compromís cívic, aprengui en l’exercici actiu de la ciutadania, i posi en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.