Al Collblanc estem a la moda!

DESEMBRE 2022

El passat mes de novembre, l’alumnat d’un dels grups de 4t d’ESO (científic) va treballar com allargar la vida útil dels recursos tèxtils. Aquesta acció va estar emmarcada en la Setmana Europea de la Prevenció de Residus (EWWR) de l’edició d’aquest any 2022.

Per tal de donar a conèixer l’impacte que els residus tèxtils tenen sobre el medi ambient i el poc coneixement que la societat té sobre aquesta problemàtica, l’alumnat de 4t d’ESO va realitzar un acte reivindicatiu per a transmetre missatges envers la reducció i reutilització dels tèxtils que usem quotidianament, adreçats a la comunitat educativa.

Segons l’Agència de Residus de Catalunya, els tèxtils són la quarta categoria que exerceix una major pressió en l’ús de matèries primeres i aigua, després dels aliments, l’habitatge i el transport, i la cinquena en emissions de Gasos d’Efecte Hivernacle (GEH). Es calcula que menys de l’1% de tots els tèxtils del món es reciclen en nous tèxtils. Per respondre al repte, des de la Comissió Europea es treballa amb una estratègia global de la UE pels tèxtils, amb mesures per potenciar el percentatge de recollida selectiva, de reutilització i de reciclatge dels tèxtils. A Catalunya el nivell de recollida selectiva dels residus tèxtils és menor al 15%.

Els missatges que l’alumnat va difondre van ser escrits en peces de roba vella, en desús, i els van penjar per l’edifici de l’institut. Alguns dels missatges que es van transmetre van ser:

• El millor residu és aquell que no es genera.
  • Tot depèn de tu!
  • No em llencis, cus-me!
  • Dóna’m una segona vida!
  • No sóc un residu!
  • Jo abans era una samarreta.
  • Si no m’utilitzes, dóna’m!
  • No compris roba si no la necessites.
  • La roba barata es trenca fàcilment i contamina molt.
  • Pensa sempre en el valor de les coses.
  • Si ja no et serveixo, dóna’m un altre ús!
  • Saps on m’han fabricat?
  • Menys és més!
  • Consumeix el mínim.
  • Reduir és tendència.
  • En fabricar uns pantalons texans, es generen 25 kg de residus i es consumeix molta aigua.

I amb aquest petit granet de sorra des de l’institut, un cop més, hem volgut col·laborar activament en aquesta nova edició de la Setmana Europea de la Prevenció de Residus per donar a conèixer, aquest cop, que al Collblanc estem a la moda. Però no ens apuntem a qualsevol tendència, volem una moda responsable, sostenible i respectuosa, una moda amb etiquetes de futur on no es vegin malmeses les nostres esperances de poder viure en un món millor.