Projecte TEI i Guia en el Medi natural i temps de lleure

Tots sabem que el moment d’entrar a la secundària és un moment difícil, fer el canvi d’escola a institut pot provocar canvis molt importants, tant acadèmics com socials. Aleshores la convivència en el centre es pot veure afectada, l’assetjament i la vivència són temes importants avui en dia que generen preocupació des de fa temps en la societat i sobretot en l’àmbit escolar.

El programa TEI (Tutoria entre iguals) és una eina que consisteix a fer que l’alumnat de 3r de l’ESO faci de tutors a l’alumnat de 1r de l’ESO, i el curs vinent fan la continuació a 2n i 4t de l’ESO.

L’Institut Agustí Serra ja fa uns anys que està apostant per aquesta eina com a projecte prioritari dins el marc escolar. Com a novetat, enguany hem disposat de la col·laboració de l’alumnat de CFGM de Guia en el Medi Natural i Temps de Lleure.

Algunes activitats que podem destacar són:

• Sortida de Convivència a Togores amb l’alumnat de 1r i 3r de l’ESO mitjançant unes dinàmiques de convivència, al medi natural, que va ser el principi del seu primer contacte. Paral·lelament a la Salut, es retrobaven les parelles del curs passat de 4t i 2n de l’ESO, també sota la supervisió de l’alumnat del CFGM amb la posada en marxa de diverses dinàmiques al medi natural.
  • La dinamització d’activitats a l’hora d’esbarjo, al mateix institut i fent d’aquest un espai de relació social i pràctiques d’activitat física i lúdiques.
  • Trobades per tal d’incrementar la confiança i la cooperació de les parelles TEI, per tal de millorar el bon clima de l’aula d’una manera diferent i divertida. Aquesta tasca l’ha dut a terme també el grup de CFGM de Guia en el Medi Natural i Temps de Lleure. En aquest sentit, l’alumnat d’aquest cicle ha treballat els continguts de cohesió de grups amb diverses activitats.

A més, per a millorar la confiança entre els nois i noies, l’alumnat de Guia en el Medi Natural i Lleure va organitzar aquestes quatre activitats en sessions d’una hora:

1. JOC DE CONEIXENÇA: Per parelles, tenen un minut per presentar els nostres gustos, les nostres aficions, què fem en el nostre temps de lleure, etc.

1. JOC DUES VERITATS, DUES MENTIDES: Ens ajuntem dues parelles i hem de dir dues veritats i una mentida, i l’altra persona ha d’endevinar quina és la mentida. Pot ser una anècdota o alguna cosa que ens agradi força.

1. JOC D’ESTÀTUA: Una persona de la parella ha de posar en la posició que vulgui al seu company/a i després explicar per què l’ha posat en aquesta posició.

1. JOC DE CONFIANÇA: Aquesta dinàmica consisteix a fer dos grups, cada grup haurà de passar pels obstacles que haurem posat per la classe amb els ulls tancats. La gràcia del joc és que es basa en la confiança que has de tenir amb el teu grup. Si passes pels obstacles i en toques algun, et penalitza amb un punt menys; per això la confiança amb els teus companys és tan important. El grup que més punts guanyi i menys obstacles toqui serà el que millor confiança de grup haurà demostrat tenir.

Finalment, per acabar la sessió vam fer l’activitat del telèfon tots junts.

L’alumnat del CFGM de Guia en el Medi Natural i Temps de Lleure  valora molt positivament l’oportunitat de seguir aprenent dia rere dia i amb experiències reals amb alumnat del nostre mateix centre. I ja tenim al cap futures pràctiques que volem dur a terme en diferents espais i moments del nostre centre i vida escolar.

Fins aviat!

Alumnat CFGM Guia en el medi natural i de temps de lleure