L’art de la línia amb 2n i 4t de l’ESO

Autora: Pepa Sabater de Visual i Plàstica

L’ART DE LA LÍNIA.

El traç solt, contorns de siluetes i dissenys abstractes amb la tècnica de Zentangle

SABER MÉS SOBRE L’EXPOSICIÓ

L’alumnat de 2n i 4t d’ESO ha realitzat una exposició amb els treballs creats en la matèria de Visual i Plàstica durant el primer trimestre. L’exposició recull una mostra de la feina de línia solta amb realització de bucles abstractes que expressen línies vives sense interrupció del seu traç, això suposa l’assoliment d’una pràctica repetida en la disciplina de l’aula i l’expressió de la seva destresa en aquest tipus de traç, un traç que fa front al buit i blanc del paper amb un sol moviment espontani que preveu el resultat i demostra una maduresa creativa. També podem veure el traçat de siluetes de fulles d’arbres on s’ha practicat la memòria visual del seu contorn fent un seguiment dels detalls i aconseguint una proporció major als models vistos, mitjançant l’aprenentatge intuïtiu i tècnic de la lectura d’imatges i amb tot el que aporta mentalment un procés lent i profund d’observació de la realitat.

Finalment, l’alumnat ha dissenyat l’interior de formes abstractes i siluetes amb la tècnica del «Zentangle», realitzant composicions originals amb un impacte visual i plàstic ple de bellesa. «El Zentangle» és una tècnica que consisteix a crear dibuixos a partir de patrons abstractes anomenats tangles o embolic de línies sobre la base d’estructures bàsiques i realitzat de manera meditativa o conscient, no consisteix a fer simples gargots. S’hi dibuixen formes geomètriques, corbes i línies repetitives dins d’un espai regular o irregular seguint un fil que dona estructura a la composició total de l’espai. L’objectiu principal del zentangle és induir a la meditació i la calma, per tant, podem dir que està inclòs en l’anomenada modalitat d’art-teràpia. Es vol, que el dibuix sigui un acte conscient, agradable, meditatiu i de celebració. És un art per a tothom que no requereix una habilitat especial i els resultats del qual són sempre sorprenents i hipnòtics.