Gimcana nanotecnològica

El passat dia 1 de març el departament de ciències va organitzar la 5a edició de l’activitat anomenada “gimcana nanotecnològica” adreçada a tot l’alumnat 1r de batxillerat amb l’objectiu de donar a conèixer una mica més el Món de la nanotecnologia.

Aquesta activitat s’emmarca en un projecte més ampli que duem a terme des del curs 2017-2018 arran del programa Nanoeduca organitzat per diferents entitats com la Universitat de Barcelona: Centres Científics i Tecnològics (CCiTUB) (www.ccit.ub.edu), l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2) (www.icn.cat), la Universitat Autònoma de Barcelona (www.uab.cat) i el Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i la Recerca Educativa (CESIRE – Dept. Ensenyament) (agora.xtec.cat/cesire) i que consta de diferents accions: una xerrada divulgativa del tema, la nanogimcana, l’assistència al “Festival 10 a la menos 9” al Cosmocaixa  per, finalment, participar amb la creació d’un vídeo on es promocioni un producte elaborat gràcies a la nanotecnologia i relacionat amb un ODS en el Concurs Cièntific Nanoeduca, enguany en la 8a edició i al que ja hem participat altres vegades.

Com cada any l’activitat consisteix en un conjunt de minitallers relacionats amb la nanotecnologia en els que l’alumnat experimenta amb la Nanoencapsulació, materials amb memòria de forma, materials especials com el grafè i els ferrofluids i per últim amb materials i teixits hidrofòbics. Per acabar la nanogimcana vam fer un Kahoot.

Pensem que es tracta d’una activitat que, tot i que atès el nombre elevat d’alumnes que es mobilitzen en els tallers, a vegades resulta una mica desordenada, serveix perquè l’alumnat aprengui i comprovi l’enorme importància que té la nanotecnologia en el dia a dia.

I ja per acabar, volem agrair la col·laboració de tots els docents que ens van acompanyar aquest dia i que vam permetre la realització dels minitallers.