Acte homenatge projecte Stolpersteine

Un any més, l’1 de juny de 2022 per segon any consecutiu, l’alumnat de 4t A i 4t B de l’ESO del nostre institut hem tingut el plaer i la sort d’entrevistar-nos amb alguns dels familiars de dues de les víctimes dels camps de concentració nazis durant la Guerra Civil Espanyola i Segona Guerra Mundial, en el Museu d’Història de Sabadell.

L’acte té la finalitat de no deixar en l’oblit les històries d’aquestes persones que van haver d’exiliar-se a camps de refugiats a França i van ser capturats per les tropes alemanyes.

Els familiars que han col·laborat amb aquest acte han estat les nebodes d’en Miquel Vial i el germà petit d’en Salvador Vidal. La germana d’en Vidal també hauria d’haver acudit, però per motius de salut no ha pogut assistir.

L’acte s’ha produït al Museu d’història de Sabadell i ha començat a les 10.15 hores. El primer que s’ha fet ha estat un petit agraïment per part del director del museu i seguit una introducció per part dels alumnes. En segon lloc, els familiars han fet una petita introducció i una posada en context de la situació en la qual es trobaven els seus familiars en el moment dels fets. Després d’escoltar les històries i anècdotes que recordaven, hem dut a terme una sèrie de preguntes que prèviament havíem treballat nosaltres a l’institut i ens han donat les corresponents respostes.

Durant l’acte el germà d’en Salvador ens ha mostrat unes imatges on apareixia la seva família al complet i la casa on vivien aquí a Sabadell.

Finalment, hem fet l’entrega d’uns rams de flors als familiars en senyal d’agraïment a la seva col·laboració i la valentia de remoure tots aquests desagradables records que tan durs han estat per ells i sobretot per a en Miquel Vial i en Salvador Vidal.

Per finalitzar ens agradaria dir que ha estat una experiència molt interessant perquè ens ha impactat molt sentir aquestes històries tan traumàtiques de primera mà i entendre el que és injust que és el nostre passat com a societat, i sobretot, el trist que és que, així i tot, al nostre món d’avui dia segueixin provocant guerres i situacions similars.