El dijous, 29 d’octubre del 2020 els nens i nenes de cinquè i sisè de l’IECastellterçol vam anar d’excursió per descobrir el nostre patrimoni a la tardor. La Griselda Guiteras ens va guiar per un dels catorze itineraris ‘Castellterçol, Pas a Pas’ que descobreixen el llegat natural i cultural del nostre poble; aquest s’anomena ‘Ruta del Vapor’ i desvetlla la riquesa de la història de les indústries antigues.
De bon matí, vam trobar-nos a l’escola i, havent passat revista, vam enfilar cap a una de les cinquanta fonts inventariades de Castellterçol: La Font de l’Àngel, havent creuat prèviament pel barri de La Riba, el Coll de la Mosca i el Golf Rústic. En aquest punt vam comprendre la importància que les fonts i sortidors naturals sempre han jugat a la nostra cultura i economia, essent el centre neuràlgic per a la hidratació de pagesos, bosquerols, caminants, brolladors de vida de masos i masies, àdhuc de lleure en les nostàlgiques vetllades de fontades.
Tot seguit, vam seguir fent via fins a la masia i explotació equina del Murri, i d’allà fins la poua de gel de La Vinyota, una de les vint-i-cinc poues del poble, on vàrem rebre una magnífica explicació sobre el naixement, desenvolupament i rellevància de la indústria de gel a Castellterçol.
Just després, vam enfilar per senders impregnats d’aromes i tonalitats de plena tardor fins arribar a la Font de la Vinyota, on vàrem esmorzar entre plataners i llits d’ataronjades i esmorteïdes fulles. Havent-nos nodrit, hidratat i esbargit una estona, tornàrem a reprendre el camí cap a llevant i, paral·lels a la Riera de Fontscalents, se’ns aparegué un vetust pont de pedra per obrir-nos pas a la masia i l’esplanada d’Esplugues. Allà vam poder aprendre sobre l’estil de vida a pagès de segles passats, caracteritzat per l’autosuficiència, la duresa del treball, la separació de feines per gènere, el lligam permanent amb la terra i l’explotació dels recursos de l’entorn proper.
Després d’un breu període de joc a prop de la riera i banyats per la calidesa dels rajos de sol, reprenguérem el sender cap a ponent, fent via fins al Molí Nou, on la nostra guia ens il·lustrà sobre el pes econòmic i social que tenien els múltiples molins fariners que utilitzaven la força de l’aigua fluvial embassada per fer treballar les seves grans moles.
Tantost com fórem llestos, caminàrem envers la Poua de Glaç del Vapor i allà la Griselda ens va explicar el procés de recuperació d’aquest tresor del nostre patrimoni i de la transcendència del nostre paper en el manteniment del mateix.
Tot seguit, travessàrem els prats dessota la poua per arribar fins al rentador de llana del Roquer i restàrem meravellats per la magnífica obra d’arquitectura civil i d’enginy dels nostres avantpassats per utilitzar la força de l’aigua de la riera en la neteja de vellons ovins que transhumaren de camí al Pirineu. Vam aprendre que el fet de viure en un poble al peu d’un important camí ramader, també va ajudar a desenvolupar una importantíssima indústria al nostre poble: la paraire, extraient llanes per a fabricar teixits i múltiples productes derivats, com els draps.
Finalment, ens acomiadàrem de la nostra guia, dinarem i gaudírem de l’entorn abans de refer el camí cap a l’escola, passant prop del Murri, resseguint el camp de golf rústic, el Coll de la Mosca i el barri de La Riba.


Molt bonics!