COMENCEM! Benvinguts a l’Scratch aventura

Prepara’t per iniciar un viatge al·lucinant pel camí de la programació!

Et proposem un repte final en forma de postals interactives.

Per a aconseguir superar-lo amb èxit, descobriràs l’entorn Scratch i la programació: exploraràs objectes i personatges, crearàs diàlegs i moviment en els diferents elements per anar construïnt i animant l’acció.

SESSIÓ PLANS DE TREBALL ACTIVITATS
Sessió 1

Comencem: el projecte

Què és l’Scratch?

Descobrim el web de l’Scratch

Creem un usuari per començar a treballar

Presentem el projecte

  • Presentació de l’activitat
  • Presentació del programa Scratch
  • L’espai del grup a l’Scratch: usuari i contrasenya
  • Definició del projecte: postal interactiva
  • Observació d’exemples de postals a l’Scratch
Sessió 2

Creem personatges i els fem parlar

Planificació del projecte

L’entorn de programació de l’Scratch

Creació de personatges

Diàleg entre personatges

  • Definició del projecte de grup
  • Descoberta de la interfície de l’Scratch
  • Afegir personatges
  • Diàlegs entre personatges
Sessió 3

Movem els personatges

Els personatges es poden moure?

El bloc de moviment

Primers moviments: mou-te, rebota, fixa la rotació, posició inicial, vés a, llisca

Estructura iterativa

Direcció del moviment

Personatges animats

  • Primers moviments, rebota, fixa la rotació, posició inicial, vés a, llisca.
  • Moviments amb canvis de vestit
Sessió 4

Incorporem-hi més personatges

Dibuixar personatges

Editar vestits

Mode mapa de bits i mode vectorial

Importació de personatges

Respecte als drets d’autor

Ús de la càmera per crear personatges

  • Creació de personatges
  • Disseny de personatges: galeria i categories, esborrar i duplicar
  • Gestió de l’aspecte dels personatges (mida, color…)
  • Disseny d’un personatge propi
  • Drets d’autor: llicències Creative Commons
Sessió 5

Ens movem en totes direccions

Propietats dels personatges

Els personatges saben dibuixar

El bloc “llapis”

Dibuixem polígons i estrelles

  • Propietats dels personatges
  • Control de les direccions dels personatges en l’inici i el moviment
  • Dibuix mitjançant moviment d’un personatge
  • Estructura iterativa
Sessió 6

Dibuixem l’escenari

On són els personatges?
  • Creació d’un escenari
  • Disseny i modificació del fons
  • Efectes sobre els escenaris
Sessió 7

Efectes gràfics dels personatges

Efectes gràfics dels personatges

Altres propietats dels personatges

Dibuix de figures i estampació de personatges

Nombres aleatoris

Coordenades de l’escenari

  • Canvis d’aspecte dels personatges
  • Accions aleatòries
Sessió 8

Efectes de so

Afegim so des de la galeria

Enregistrament de so

Afegim so des d’un fitxer

Fem música

  • Ús de sons de la galeria
  • Enregistrament de sons i afegir-los
  • Creació de música: instruments, notes i tempo
Sessió 9

Potser sí, potser no

Estructures condicionals

Expressions lògiques

Sensors i operadors

Preguntes i respostes

  • Còpia i canvi de nom dels projectes
  • Estructura condicional. Ús d’expressions lògiques
  • Finalització d’una estructura iterativa amb una estructura condicional
  • Comunicació amb l’usuari
Sessió 10

Els personatges es comuniquen

Esdeveniments

Enviament de missatges

  • Enviament de missatges entre personatges
  • Treballar amb les Scratch Cards

 

Sessió 11

I ara acabem el nostre projecte

Revisió de la descripció del projecte

Programació del projecte

Aprofitar altres projectes o programes

Control de funcionament del projecte

  • Descripció final de projecte
  • Copia de projectes i programes
  • Programació del projecte
Sessió 12

Presentem el nostre projecte i el valorem

Com fer una presentació?

Ens autoavaluem

Ens avaluem com a grup 

  • Pautes per dur a terme la presentació del projecte
  • Coavaluació del grup
  • Autoavaluació dels alumnes