Gust per la lectura

Des de l’escola portem a terme varies activitats per promoure i motivar als alumnes en aquesta tasca tant important per ells com aprendre a llegir.

Mostra literària

La mostra literària és tota una tradició a l’escola, a l’any 2020 anem per l’edició XXXIII. Tot i que amb els anys ha anat variant una mica, conserva totalment la seva essència, és un projecte de llengua Catalana. Cada any es tria un tema i sobre aquest es fa un treball de llengua. L’objectiu és elaborar un llibre de classe i potenciar l’expressió oral i escrita de forma competencial. La presentació dels llibres es fa el dia de Sant Jordi en l’acte festiu que es celebra a l’escola. Posteriorment els llibres estan a disposició de les famílies. Per exemple podeu veure l’acte de Sant Jordi 2017 o la mostra XXXI del 2018.

Biblioteca

A l’escola disposem d’una biblioteca escolar molt ben equipada. Els alumnes gaudeixen de préstec per a poder-se endur els llibres a casa. Notícies de la biblioteca i l’hora del conte

Apadrinament lector

Des de l’any 2012 a l’escola fem una activitat d’impuls de la lectura que anomenem apadrinament lector. El portem a terme amb els alumnes de 5è, que fan de padrins, i els de 1r , que són els seus fillols. En començar el curs, s’estableixen les parelles i en un acte de presentació signen entre ells un contracte de compromís. Al llarg del curs setmanalment es troben per llegir junts. De mica en mica es va creant un vincle entre padrí i fillol que va més enllà de la lectura. L’objectiu de l’apadrinament lector és desenvolupar en els nens i nenes el gust per la lectura i el coneixement. El fet que un company més gran llegeixi un conte a un de més petit que encara no té gaire habilitat lectora, obre per aquest darrer tot un món per descobrir i ajuda a despertar les seves ganes de llegir. Amb els contes, a més de gaudir tot escoltant-los, es transmeten valors, models i estratègies per progressar en la pròpia autonomia i en el coneixement de l’entorn. Per als nois i noies de 5è és un al·licient llegir per a un company més petit, fent servir estratègies per captar la seva atenció i la comprensió de la història que s’explica.

Notícies apadrinament lector 2017, 2018, 2019 i 2020. Amb el Covid-19 aquesta activitat s’ha hagut de pausar.

LEXCIT

LECXIT és un programa que té per objectiu incrementar l’èxit educatiu dels infants a través del treball per la millora de la seva comprensió lectora. La clau de LECXIT està en treballar de forma lúdica i amena gràcies al voluntariat, escoles, alumnat, família, Biblioteca i Ajuntament i està promogut per la Fundació Jaume Bofill. A la nostra escola participen alumnes de 4t, 5è i 6è i són acompanyats per un voluntari/a amb una tutoria individual per setmana. També durant el curs es porten a terme activitats en grup, Nadal, Sant Jordi…, on l’aprenentatge compartit és clau. Les tutories individuals parteixen dels interessos dels nens i nenes per estimular la lectura. Les persones voluntàries reben una formació abans d’iniciar les sessions de lectura, però adapten les activitats als interessos de cada infant, per tal de fer de la lectura una experiència positiva i establir una relació de confiança.

En aquest vídeo podeu veure el resum del Projecte LECXIT del curs 18-19

Murris

Des d’Educació Infantil a P4 amb els sons vocàlics fins a Cicle Inicial a 2n treballem el projecte “ ELS MURRIS” en l’aprenentatge de la lectura i escriptura.

Els Murris és un material didàctic que treballa la consciència fonològica a través de l´aprenentatge de la lectura i l’escriptura. Permet als infants anar investigant en la lectura i en l´escriptura per progressar cadascú al seu ritme i imaginar i crear els seus propis textos. Aquest material també té en compte un aprenentatge gradual del procés de la lectoescriptura dels nens i nenes i fa de pont entre els coneixements que s´han adquirit al final de l’educació infantil i els del primer cicle de l´educació primària.

Maletes viatgeres

La Biblioteca del poble ens ofereix unes maletes de préstec des de P3 fins a 2n. A dins de les maletes hi ha tot de contes variats, alguns relacionats amb el nom de la classe. La maleta es queda una setmana a casa de cada nen i nena i poden escriure en una llibreta quines sensacions han tingut, quin llibre els hi ha agradat més…

Programa de lectura en veu alta a 4t

L’escola participa en el certamen de lectura en veu alta. https://www.lecturaenveualta.cat/

Els alumnes realitzen unes jornades on s’escull a través d’un jurat els finalistes per participar en aquest certamen.