Projectes en XARXA

Els projectes en xarxa permeten treballar amb els alumnes les competències del segle XXI com el pensament crític, la col·laboració, la comunicació i la creativitat. Hi ha activitats plantejades per a treballar amb els alumnes a dins de l’aula amb les eines TIC, i també activitats de col·laboració amb altres centres d’àmbit nacional o internacional.

L’Escola Ronçana porta des del curs 2015-16 involucrada en la realització de projectes etwinning i continua apostant per l’ús d’etwinning a l’aula perquè permet al docent ensenyar i a l’alumnat aprendre d’una manera innovadora i col·laborativa, utilitzant les TIC. Aquest tipus de treball s’ha anat ampliant amb els Projectes amb espurna de l’UB: els cadaves exquisits i divermath i a Educació Física es fan les formigues cooperatives. També volíem fer el projecte Fem Dansa.

Un projecte eTwinning (Ànglès) és un treball de col·laboració entre dos o més centres escolars europeus de països diferents sobre un tema acordat prèviament. Els mestres que hi participen acorden la temàtica, durada, alumnat que hi participarà, què volen aconseguir, l’idioma i les eines que s’utilitzaran. La col·laboració es porta a terme a través d’una plataforma virtual creada només per a mestres i de l’ús de diferents eines web. Els projectes són supervisats pels departaments d’educació dels països que hi participen.

L’escola ja ha portat a terme els següents projectes:

Curs 2015-16: My city and me (alumnes de 6è)

Curs 2016-17: Be my pet-friend (alumnes de 6è)

Curs 2017-18:

  • Discover my school, my country, my daily life through an exchange (alumnes de 4t)
  • My country in a lapbook (alumnes de 5è)
  • Postcards from Europe _ Let’s create a living map ( alumnes de 6è)

Curs 2018-19:

  • Little Dreamers (alumnes de 5è)
  • Cool School Box (alumnes de 6è)

Curs 2019-20:

  • Rights of the Child (alumnes de 5è)
  • Heads Together (alumnes de 6è)

I hem obtingut 3 segells nacionals i 3 segells europeus que reconeixen l’esforç i treball de qualitat de l’alumnat.

 

L’escola ha participat en altres projectes en xarxa com els cadàvers exquisits i el projecte de divermath. També vam iniciar-nos el projecte de Fem Dansa, però, degut al Covid-19 no s’ha pogut continuar. 

El  projecte Fem Dansa és un projecte que pretén potenciar la dansa a l’escola treballant l’expressió corporal i la música. Consisteix en una trobada d’alumnes de diferents escoles del Vallès Oriental, per tal d’exposar conjuntament un treball de dansa comú. Les mestres tutores, la especialista de música i la especialista d’educació física reben una formació amb la finalitat d’aprendre 6 danses, les quals després les ensenyem a l’alumnat amb el propòsit de fer un espectacle de dansa on es barreja la tradició i la contemporaneïtat. Aquest projecte el portem a terme amb l’alumnat de P5 i 2n.

Les Formigues cooperatives és un projecte en xarxa cooperatiu d’àmbit educatiu, on alumnes de diferents escoles de Catalunya després d’experimentar reptes cooperatius a la classe d’eduació física n’inventen de nous, els comparteixen amb altres escoles, els proven, els milloren i en fan una valoració. El projecte es desenvolupa des de l’àrea d’educació física, però també es treballa des d’informàtica (fer les presentacions amb les altres escoles, redactar els reptes i cercar imatges) i llengua (comprensió lectora, expressió escrita i vocabulari). És molt important que l’alumnat aprengui a que per superar aquests reptes es necessària la participació de cadascun dels membres de l’equip. Cadascú és important dins del grup. Aquest projecte el portem a terme amb l’alumnat de 4t. En vam publicar una notícia: https://agora.xtec.cat/escolaroncana/portada/ef-4t-projecte-formigues-cooperatives/