Setmana d’art: Art, Natura i Escola

LArt de la Terra considera el paisatge natural en un lloc de trobada, en un medi que serveix de context per albergar l’obra d’art, transformant-lo en escenari que alhora inspira, emmarca i justifica la creació artística. Des de temps immemorials l’ésser humà ha buscat interactuar de forma harmònica amb la natura i utilitzar els seus elements com a mitjà per dur a terme diverses activitats.

En el pla artístic, ha intentat apropiar-se del territori on viu i de transformar-lo per a la creació d’obres que puguin transcendir, de manera temporal o permanent, com a mitjà de manifestació i expressió d’idees, sentiments, pors i somnis.

La paraula BIOFÍLIA ens recorda que la millor manera de gestionar qualsevol àmbit de la vida humana és la que té en compte la natura i l’entorn.

EL NOSTRE SENTIT DE CONNEXIÓ AMB LA NATURA

Les formes, colors i olors que recorden la natura ens ajuden a connectar amb els nostres orígens d’una manera inconscient, ens ajuden també en el mateix benestar.

La natura forma part del cercle de la vida, l’escola és un espai viu on els infants conviuen, un espai on s’introdueix la natura com a font d’expressió. Enguany, la Setmana d’art està dedicada a la NATURA, una manera de connectar-nos amb el nostre món i amb nosaltres mateixos.

A continuació, us presentem l’exposició ART, ESCOLA I NATURA, diversos processos creatius que els infants han realitzat durant aquesta setmana a través de diferents materials i elements naturals. Les mans han estat protagonistes, explorant possibilitats, transformant elements i materials, creant amb curiositat i inventiva veritables obres d’art. Posar en contacte a les nenes i els nens amb el món de l’art, ofereix la possibilitat d’expressar-se sense paraules.

“La infància és l’etapa de la vida de l’ésser humà en la que es construeix el seu vincle amb l’entorn natural”. Heike Freire

 

COMUNITAT DE PETITS I PETITES

LA SORRA, ELEMENT DE TRANSFORMACIÓ

La SORRA és un material evocador i arcaic, format al llarg de milers d’anys per l’erosió de les roques, per tant, infinitament més antic que nosaltres. En algunes cultures s’associa amb el desert, els esdeveniments bíblics i els antics profetes. La sorra és símbol de l’infinitament petit i de multitud.

A la comunitat de petites aquest element ha esdevingut un element transformador, un element molt proper per a ells, que ha donat pas a la creació de diferents obres després de tot un procés d’experimentació. Els infants més petits han observat, barrejat, tocat aquest element tot adonant-se de la seva textura, color, forma, transformant-la amb el contacte amb l’aigua i amb altres elements naturals. Possibilitats de canvi on també el fang ha permès modelar i crear.

RASTRES, CAMINS…

La sorra està formada per milers de milions de grans, petits i separats. Aquesta, pot acomodar qualsevol forma, deixant-hi espai i conservant la seva empremta. L’aigua és un element clau, petites gotes d’aigua uneixen els grans, formant així una massa més compacta i modelable. Així com fer camins deixant els grans passar entre els dits amb la llum com a llenç.

L’exploració amb diferents elements i la sorra humida deixa empremtes dibuixades tot creant dibuixos, jugant amb les simetries, les formes, seriacions. Una extensió de sorra humida constitueix una superfície perfecta para acollir la petjada de qualsevol objecte. És una invitació oberta a crear una composició visual.

COLORS

Els infants tenen contacte amb diferents sorres a l’escola, sorra del pati, de les plantes, de l’hort… Sorres diferents, de diferents textures i colors. A través de l’observació i l’aigua les nenes i nens de la comunitat de petits exploren el color i la textura d’aquestes sorres tot fent barreges. Una gran paleta de colors terra, de marrons, grisos i negres que permeten crear un gran quadre col·lectiu.

TRANSFORMACIÓ

Moltes són les experiències que els infants tenen amb la sorra, a l’estiu, a la platja, fent castells, al pati, fent pastetes, als bassals un dia de pluja… 

Idees que s’entrellacen i donen forma a una creació col·lectiva on les boles són les protagonistes.

“La natura no és un entorn dissenyat expressament pel joc, per això ens obliga a jugar-lo per fer-nos-en propietaris.” André Stern

Comencen amb un grapat de sorra humida ben atapeït i fan una boleta. Com si estiguessin tirant sucre impalpable a una coca de xocolata, ruixen amb sorra seca la piloteta perquè guanyi volum i tornen a agafar més aigua per donar més humitat que doni suport. Van i venen incomptables vegades, dels bassals amb cubells d’aigua. A mesura que la bola creix, més difícil és que no es trenqui.

FANG

La sorra amb molta aigua permet crear fang, un material que a l’escola s’utilitza per a les seves possibilitats sensorials i expressives. Sentir la humitat de l’argila a les mans, embrutar-se conscientment, poder deixar rastres… Experiències que aporten noves maneres d’expressar.

Petits marcs de fusta enquadren empremtes de diferents elements naturals, un efecte sorprenen quan a prémer en l’argila tova es veuen forats, formes, rastres de moviment.

Quina forma deixa una pinya, un pal o una petxina?

De vegades la forma correspon a l’element, adaptant-se, conservant la seva empremta com un motlle en negatiu. D’altres només són esquerdes improvisades.

El fang és modelable per aquesta raó pot adoptar formes segons la seva manipulació. Durant aquests dies, petites mans també han creat diferents cilindres de fang, tot imitant les formes i la textura dels troncs dels arbres, una manera d’imitar la natura a través de la mateixa natura. Un petit bosc d’argila.

NATURA

Tot explorant els diferents materials que provenen de la natura, els infants de tres, quatre i cinc anys esdevenen creadors d’escultures totalment naturals. La combinació de diferents terres que podem trobar a diferents entorns fan possible la creació com a elements connectors. Flors, pals, fulles, omplen de color l’exposició amb petits boscos, animals, cotxes, jardins…

 

INSTAL·LACIÓ

La sala de psicomotricitat aquests dies de Setmana d’Art esdevé un escenari de joc i aprenentatge en què diferents elements predisposats per la sala convida els infants a explorar l’element terra amb la seva interacció, el seu cos i en relació amb els altres. Una estètica acurada i pensada, llum, elements al sostre, estris per manipular conviden al joc des d’una altra perspectiva. Immobilitat i moviment, lleugeresa i pes.

Per l’infant, tot pot ser tot, perquè el significat està posat en el gest i no en l’objecte.” Vygotsky

 

COMUNITAT DE MITJANES I MITJANS

LA NATURA, ELEMENT DE CREACIÓ

La natura ens permet concebre a l’infant com un ésser productor i creador, sent capaç de valorar el procés creatiu i descobrir el plaer de connectar i crear gràcies als ELEMENTS NATURALS. La confecció de diferents mandales ha estat l’espurna que ens ha portat a la creació de tres processos artístics.

 

NATURA PENJANT

Els fils i les cordes cobren vida, entrellaçant-se amb elements naturals on la creació de figures ha permès fer obres en moviment. Petxines, pinyes i branques són els protagonistes d’aquestes obres on les mans han estat les executores de pensaments, idees i creativitat tot omplint l’escola de color i dinamisme.

 

NATURA PLASMADA

L’experimentació sensorial amb les flors, les fulles i les branques ha esdevingut un procés creatiu plasmat en una superfície plana i transparent deixant entreveure la natura més propera. Emmarcant i omplint les parets de l’escola de natura, de fora al dins.

 

NATURA EN 3D. L’EVOLUCIÓ I LA TRANSFORMACIÓ DEL FANG

El fang esdevé un llenç blanc on els infants de sis, set, vuit i nou anys plasmen les diferents formes de la natura. Fulles i branques cobren vida i volum per donar cabuda a un nou element que romandrà permanent. Detalls que passen desapercebuts per a la mirada es mostren en aquesta nova superfície.

COMUNITAT DE GRANS

LAND ART, EL PAISATGE COM A LLENÇ

La relació de la fotografia amb la natura és l’exposició que els infants de la comunitat de grans han estat duent a terme durant la setmana. Aquesta combinació acull aquesta exposició distribuïda en captura’t, l’art blau i En – marc. La mostra presenta una selecció d’obres de totes les disciplines, pintura i fotografia i amb noms com Robert Smithson, Anna Atkins, Giuseppe Arcimboldo…

CAPTURA’T. FOTOGRAFIA LANDART

La fotografia esdevé el motor per plasmar la natura com a escenari principal. Aquí, l’infant emergeix com el protagonista indiscutible formant part i donant vida a formes creatives mitjançant la disposició d’elements naturals. Les obres deixen entreveure els lligams afectius que els infants tenen entre ells.

 

 

L’ART BLAU

La CIANOTÍPIA ha permès als infants de nou, deu, onze i dotze anys documentar les plantes sense necessitat de dibuixar-les. La llum del sol ha fet creat la reacció de color, deixant entreveure el blau de Prússia.

Mans que amb precisió han seguit un procés de creació delicat i acurat. 

“Segueix el camí de la natura, el seu secret és la paciència.” Ralph Waldo Emerson

 

 

 

 

 

 

 

 

EN-MARC

El temps fa que la natura es transformi, moltes vegades un segon és suficient perquè s’obri una flor. En aquesta proposta el fet efímer es plasma perquè quedi permanent en quadres naturals, on elements del nostre entorn són els protagonistes.

COL·LABORACIÓ ARTISTA: VÍCTOR MATA

Enguany, l’artista convidat aquesta Setmana d’Art és l’historiador i artista VÍCTOR MATA, el qual ha participat en diverses biennals, festivals i trobades internacionals de land art, a més de coordinar projectes educatius d’art amb la natura.
La seva obra parteix dels elements que la natura recicla i descompon: fulles, branques, troncs, vegetació, pedres, terra, aigua, sal, ombra, llum, foc, cendra.

El pati de l’escola ha esdevingut un gran llenç on els infants juntament amb l’artista han creat una gran obra col·lectiva, un bosc realitzat amb elements naturals i pigments, un món natural que es veu, però que també té vida en les arrels.

… Per què no interactuar amb el material només relacionant-nos amb l’entorn, buscant connexions a través de les formes que el context ens suggereix…

També per a cadascú de nosaltres la matèria pot esdevenir una eina per ajudar el nostre pensament a expressar-se i “prendre forma” a través de metàfores significatives.

“Existeix en aquest món incolor, insípid, sense so, inodor i indolor.” Wisława Szymborska

 

Fotos setmana d’art petits i petites

Fotos setmana d’art mitjanes i mitjans

Fotos setmana d’art Grans

Vídeo instal·lació