Espai de joc simbòlic a la Comunitat de petites i petits

L’espai de joc simbòlic a l’aula permet a l’infant utilitzar objectes per representar vivències o accions de la vida quotidiana. Aquestes situacions poden ser tant reals com inventades, podent assumir qualsevol rol i expressar les seves idees i emocions. Els nens i les nenes interpreten diferents personatges, interaccionant entre ells i elles i havent d’arribar a acords per anar evolucionant la història del seu joc.

El joc és l’activitat fonamental de l’infant, que es dona de forma innata, lliure i plaent, en un espai i un temps determinats, i que afavoreix el desenvolupament de les seves capacitats motores, cognitives, afectives i socials.

Els infants a 3 anys inicien el joc de manera individual i, a poc a poc, fan un joc més compartit. Cada infant representa la seva història, recreant gestos, moviments i converses a partir de diferents materials. Capses de fusta, bols i elements naturals, entre d’altres, es transformen en un espai de restaurant i caseta.

A partir dels 4 anys els infants ja són més independents i les seves destreses són espontànies i molt imaginatives. Continuen amb el joc simbòlic, que és cada cop més imaginatiu i elaborat. Cal dir que les emocions també esdevenen cada cop més variades i les habilitats socials comencen a desenvolupar-se de manera més real. Aquest curs a 4 anys els infants no van mostrar molt d’interès per aquest, i al llarg del curs han anat buscant aquest joc de manera més global i demanat material per poder-lo dur a terme, no ha sigut un espai en concret sinó que ho han realitzat en diferents espais de l’aula.

En l’aula de 5 anys l’espai de joc simbòlic esdevé un entorn ric i estimulant on desenvolupen la imaginació, la creativitat… i, a més, és un mitjà per l’evolució del llenguatge i l’ampliació de la competència lingüística. De manera vivencial i pràctica, es poden introduir els llenguatges escrit i matemàtic a partir de materials que incentiven aquests llenguatges, com una llibreta o una caixa registradora. D’aquesta manera practiquen també l’escriptura, el comptatge, les sumes… Escenaris que permeten als nens i nenes representar i interpretar rols, situacions i contextos variats. En aquest cas, a partir dels seus interessos han transformat aquest espai en un restaurant i un hospital.

“Perquè l’infant no juga, viu. Viu molt seriosament implicant-se tot ell, implicant totes les seves funcions i totes les seves emocions en cadascun dels actes des de que neix.” Anna Tardos