Espai Creatiu de la Comunitat de petites i petits

L’espai d’art de l’aula és un entorn d’exploració creativa. Desenvolupa habilitats visuals i fomenta l’expressió personal i emocional. A través d’una gran varietat de materials, els infants exploren, proven i relacionen els coneixements previs amb allò que volen expressar. L’objectiu és potenciar la creativitat, imaginació i representar vivències i experiències, fomentant així l’autonomia dels infants. 

Les produccions plàstiques esdevenen una activitat fonamentalment lúdica en què l’infant se submergeix amb totes les seves vivències i emocions. El més important durant el procés artístic és l’expressió lliure i no la creació de grans obres mestres. Per als més petits i petites no hi ha cànons, ni idees preconcebudes.

         

Els nens i les nenes observen la realitat, imaginen, associen, donen significat i tot això es converteix en imatges mentals que més tard ajudaran a elaborar les produccions gràfiques. En aquest espai es dona importància tant al resultat obtingut com al procés.

Els infants fan creacions artístiques amb motivacions diverses. Sovint els fan per jugar, explorar nous materials i gaudir-ne d’aquests. Altres vegades els ajuden a satisfer necessitats específiques d’expressar-se i comunicar-se amb l’entorn.

 

Els infants de 3 anys s’apropen a les propostes artístiques des del plaer per jugar i experimentar. En un primer moment, els seus moviments són grans implicant tot el cos. El seu desenvolupament natural comença per un moviment que implica tot el braç des de les espatlles, que va evolucionant a un moviment més controlat des del colze fins a arribar a un cert domini del canell i la pinça. Els nens i nenes repeteixen aquests moviments una vegada i una altra, sentint plaer en la repetició de l’acció, per interioritzar i perfeccionar el gest. 

Cada infant es troba en el seu propi moment evolutiu i des de l’espai d’art es dona resposta a aquesta necessitat de moviment i d’expressió, oferint propostes obertes amb materials rics i diversos.

       

A partir dels 4 anys, els infants adquireixen la capacitat de diferenciar formes, colors, textures i símbols. Gràcies a això, és possible introduir noves tècniques, eines i materials per poder exercitar i progressar en l’habilitat manual i la motricitat fina. Hi ha un gran progrés en la seva coordinació i esquema corporal, i això permet introduir el concepte d’espai. Mitjançant els dibuixos les nenes i els nens comencen a representar l’entorn que els envolta de manera cada cop més detallada, dominant així la tècnica del dibuix natural i del dibuix de memòria.

           

Els infants de 5 anys ja mostren una intencionalitat en la seva acció artística. A més a més de la part lúdica que els proporcionen les creacions artístiques, utilitzen l’art com a forma d’expressió: emocional, de les seves vivències i experiències. En aquesta etapa ja tenen un millor domini del traç, fet que possibilita l’ampliació de les tècniques plàstiques i el llenguatge escrit s’obre pas i comença a aparèixer en les seves produccions.

“ El arte ayuda a buscar y compartir un lenguaje personal diferente, a creer en sí mismo y a ser artífice de su propio deseo de crear.” Alicia Gorospe