Ambient de laboratori. Espai d’aigua

L’ambient de laboratori ofereix als infants l’oportunitat d’explorar i experimentar amb diferents elements i materials. Al primer trimestre l’aigua, al segon rampes, tubs i  boles i al tercer llum, color i ombres.

En entrar al laboratori la canalla troba l’espai organitzat en subespais a mode de provocació, les seves expressions mostren l’emoció que genera l’element triat: l’aigua.

Després d’un temps dedicat a la trobada, salutacions i contextualització, la mainada comparteix  el que voldran investigar i es dirigeixen amb entusiasme cap a les propostes: 

Troben diversos espais dedicats als transvasaments amb diversitat de regadores, pipetes, xeringues, embuts  i  contenidors de diferents formes, dimensions i varietat de brocs. També mànegues transparents de diferents diàmetres, encaixables entre sí que permeten als infants observar la trajectòria de l’aigua i crear diferents circuits. En altres espais les nenes i nens  poden explorar la flotabilitat dels objectes i el moviment d’aquests en el medi aquàtic. També hi ha zones amb materials que conviden  combinació d’elements produint així transformacions en aquests i també en l’aigua.

La manipulació i l’acció genera descobriments que, en ocasions són compartits amb el grup, els companys d’activitat i/ o els adults. També  representen gràficament  les experiències i les observacions fetes. 

Durant les dues primeres sessions es dona als infants la possibilitat de desar els seus experiments al laboratori, a la nevera o al congelador. Aquest fet possibilita que puguin observar com es comporten els elements en els diferents casos i segueixen de prop les transformacions. A la darrera sessió contemplen com l’aigua posada al congelador s’ha transformat en  gel i com retorna a l’estat líquid mentre la manipulen.

En aquesta mateixa sessió es fa el tancament de l’ambient i els infants comparteixen les seves conclusions sobre els temes que s’han anat obrint durant les sessions anteriors, en ocasions l’acord, el desacord  o alguna pregunta de l’adult  generen noves investigacions. Sovint a algun infant li ha quedat algun experiment o exploració  pendent o vol continuar  amb algunes d’iniciades. 

L’aproximació que cada infant fa als materials és única i personal, des d’aquesta perspectiva mirem l’acció dels infants i, des del màxim respecte a aquesta, els acompanyem a posar paraules a allò que fan, a preguntar-se els perquès del que observen, a hipotetizar sobre diferents situacions i crear els seus propis projectes.

 

La manipulació i l’experimentació amb diferents materials afavoreixen la construcció de les primeres relacions causals, que els orienten en els seus comportaments d’exploració de l’entorn.”

                 Currículum Ed Infantil

FOTOS