25N: Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones

Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones 2021

Al llarg d’aquesta setmana a totes les aules de l’Escola Paco Candel hem anat trobant una estona que s’ha destinat a realitzar una activitat entorn en 25 de novembre: dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones.

Ensenyem i transmetem als infants que vivim en un món on la diversitat hi és present en molts aspectes i on tothom ha de conviure en respecte; alhora que els ajudem a créixer en l’autoconeixement i gestió de les emocions, veient que en tenim un ventall ben ampli: alegria, entusiasme, avorriment, il·lusió, tristesa, ràbia… però sobretot adquirint estratègies que ens permetin regular, reconduir i gestionar-les de tal manera que MAI exercim la violència envers les altres persones!

Així, a les aules dels infants de 3, 4 i 5 anys han gaudit de l’escolta d’una història a través de la lectura d’un conte per part de les seves mestres. Àlbums il·lustrats ben seleccionats amb temes i aspectes que amplien la seva mirada cap al món que els envolta i que, juntament amb el guiatge de la persona referent, comparteixen en una agradable estona de rotllana els pensaments i sentiments que els hi generen.

Al cicle Inicial han estat protagonistes d’una dinàmica sobre els poders dels i les superherois i superheroïnes tan populars a la nostra societat: Superman, Catwoman,… remarcant la seva fortalesa, valentia,… Però, són aquestes les qualitats que busquem en les nostres amistats? Conjuntament han reflexionat i valorat que preferim envoltar-nos de persones amb uns “superpoders” ben diferents: amabilitat, simpatia, diversió, que em cuidi,… i és que tenim clar que ens agrada sentir-nos i fer sentir el BENESTAR!

Els cursos de cicle mitjà i superior han reflexionat al voltant de les mostres d’afecte i l’estigmatització de la masculinitat i les cures. A través d’una dinàmica grupal hem tingut l’oportunitat de donar i rebre 3 abraçades: d’una persona del mateix gènere, d’una persona del gènere contrari i d’una persona amb la que em sento a gust. I sabeu què? No és tan fàcil abraçar i deixar-se abraçar durant una estona llarga, oi? A vegades no ens ve de gust, sovint creiem que qui s’abraça és perquè són “parella”, sentim vergonya i inseguretat pel què pensaran,…

Finalment, l’alumnat més gran del centre, ha complimentat l’activitat amb la visualització d’un vídeo (“El árbol de la violència”) i ajuntant-se en petits grups han intentat canviar els comportaments que ens duen a la violència de gènere: micromasclismes, control, falta de respecte,… per actituds positives que ens condueixin a la igualtat i la convivència.

I tot i que això ha estat el treball d’un dia puntual on se celebra el Dia Internacional de l’eliminació de la violència envers les dones, a l’escola seguirem treballant dia a dia perquè creiem que són la generació del futur i tenen un paper molt important en el canvi!

“Debemos decirles a nuestras jóvenes que sus voces son importantes”.

Malala Yousafzai