25N: Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones.

Un any més l’escola Paco Candel se sensibilitza amb el dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones.

Al llarg d’aquesta setmana l’escola ha anat buscant uns moments a cada classe per reflexionar sobre la violència. A totes les aules han estat d’acord en el fet que la violència no aporta res de bo, ni ens fa millors persones, més aviat tot el contrari.

També  s’han adonat que si volem tenir un millor món, s’han de buscar altres camins per arribar a una bona entesa i el  RESPECTE és la clau. És un valor imprescindible a cultivar, si volem eliminar la violència dels nostres entorns.

A l’escola sempre treballem el respecte cap a l’altre, tot i així, aquests dies previs al 25 N, hem treballat diferents dinàmiques per fer-nos cada cop més conscients que la violència no ens aporta res positiu.

A les aules d’infantil,  han gaudit de l’explicació de contes i d’àlbums il·lustrats; històries que els endinsen de manera implícita a obrir la mirada envers el món que els envolta. Després amb la conversa en grup  i els dibuixos, poden expressar allò que els ha captivat de la història.

Infantil 3 anys

Infantil 4 anys

Infantil 5 anys

A les aules de primer  s’ha qüestionat els poders dels superherois i superheroïnes populars i hem buscat aquells superpoders que ens agradaria que tinguessin les persones del nostre voltant. Poders com l’amabilitat, la simpatia, la generositat, la diversió…ens han semblat molt més potents que la força i la rapidesa.

A les aules de segon ens han reflexionat sobre la importància d’estar presents en la criança dels infants. En molts casos trobem absència de la figura masculina. La idea és aconseguir que expressin com els seus referents masculins tenen cura d’ells i com expressen les emocions. A partir d’un dibuix d’una escena quotidiana, cada alumne ha expressat i compartir la seva vivència. Han vist la importància de dir-nos les coses maques i de donar valor a la cura.

A les aules de tercer han reflexionat al voltant de les mostres d’afecte. A través d’una dinàmica grupal hem tingut l’oportunitat de donar i rebre 3 abraçades: d’una persona del mateix gènere, d’una persona del gènere contrari i d’una persona amb la qual em sento a gust. Després en una conversa col·lectiva han pogut expressar com s’han sentit, amb qui s’han sentit més gust, amb qui els feia més vergonya… i han pogut reflexionar una mica més sobre l’estigmatització de la masculinitat i les cures.

Finalment, la comunitat de grans, s’han endinsat en la reflexió del dia 25 N per l’eliminació de la violència vers les dones amb un seguit d’activitats que els portaven a reflexionar sobre quines actituds porten cap a la violència de gènere i quines altres s’han de potenciar per erradicar-la dels nostres entorns.

Els alumnes de quart han partit del conte, L’Artur i la Clementina de Adela Turini; i les classes de cinquè i sisè del visionat d’uns vídeos (cinquè: Arbre de la violència:https://www.youtube.com/watch?v=t61UOxOKjoA) i sisè: “Bella i Bestia” de #cambiaelcuento https://www.youtube.com/watch?v=4dgKwzPSUPs&t=2s)

Aquestes històries i els seus protagonistes, els ha portat ha verbalitzar que hi ha certs comportaments, com la falta de respecte, el control de l’altre, els micromasclismes… que són molt negatius i perjudicials per a la bona convivència. Que si volem una societat millor cal eliminar-los dels nostres entorns, i així ho han deixat palès en els missatges i cartells que han elaborat col·lectivament.

Alumnat de 4t

Alumnat de 5è

Alumnat de 6è

Tot i que, aquesta setmana hem treballat i reflexionat més explícitament el tema del respecte a la diversitat i l’eliminació de la violència, a l’escola Paco Candel són valors que tenim presents i treballem en el dia a dia de l’aula.