Veure pensar sentir

La infància té les seves pròpies maneres de veure, pensar i sentir; res no hi ha més insensat que pretendre substituir-les per les nostres.

Jean Jacques Rousseau

Les diferents propostes que s’ofereixen a l’escola van canviant i modificant-se durant el curs, tenint en compte que les necessitats dels infants també van variant. Amb cada canvi,  es pretén provocar una nova possibilitat d’aprenentatge, una interpretació i relació amb els sentits. És per aquest motiu, que els materials que es poden trobar a l’escola, donen  possibilitats d’experimentació i de joc. Com  menys estructurat sigui el material, més opcions dóna als infants per descobrir en funció dels seus interessos, del seu moment maduratiu i de la seva individualitat.

Les imatges que segueixen a continuació, formen part de la quotidianitat dels infants de 3 anys, en contacte amb aquest material, a la taula d’experimentació, al sorral, amb el fang, en un entorn d’infinites possibilitats sensorials i de coneixement.

Les provocacions a l’escola Paco Candel son una invitació, un  suggeriment, col·locada en un racó de l’aula que convida als infants  a participar, a interessar-se pel que hi ha preparat, a explorar-ho, a  utilitzar-ho i per tant aprendre per descobriment.

En cada provocació es seleccionen uns materials diferents en funció  de les necessitats i interessos observats, materials que de vegades  per si mateixos són font d’aprenentatge, enriquint la curiositat innata  dels infants, naturals, de fusta, amb grans qualitats sensorials i  manipulatives. Materials evocadors d’accions i d’expressió de  diferents llenguatges convidant als infants a crear el seu propi  coneixement, al seu ritme, permeten l’assaig-error, la indagació i la  correcció.

La taula d’experimentació també ofereix moltíssimes oportunitats manipulatives. Un joc ple d’aprenentatges. Els infants estructuren la ment mitjançant la informació que reben de l’experimentació. Les taules d’experimentació són una activitat en la qual exploren experimentant i manipulant amb diversos materials. El material i els estris amb què es manipulen, es van variant segons el què s’està treballant a l’aula. A través d’aquests materials l’infant pot augmentar i desenvolupar el seu nivell de concentració i d’imaginació.

Els infants creen les seves pròpies hipòtesis fent-se preguntes com: “què és aquest material?, què en puc fer?, per a què serveix?, que passarà si faig…?”. També és una manera d’iniciar-se en la lògica-matemàtica fent diferents combinacions, observacions, classificacions, comparacions, seriacions, agrupacions…

Diversos són els materials i diferents les textures que s’ofereixen, propietats diferents per ser descobertes i manipulades, com la farina suau, l’olor del cafè en gra, la textura dels macarrons… Tot un ventall de possibilitats i descobriments.